Creativiteit en innovatie: Wat is het verschil?

Bedrijven en organisaties moeten voortdurend innoveren. Dat is nodig om te blijven bestaan. Vaak ziet het management dat belang in. Maar niet iedereen staat te springen voor creatieve werkvormen. Nochtans is creativiteit essentieel voor wie wil innoveren. Ik leg uit hoe dat zit.

Creativiteit is een proces. Heb je het succesvol afgerond? Dan heb je een creatie. Bijvoorbeeld een origineel idee voor een nieuw product. Maar daarmee heb je nog niet geïnnoveerd. Want niet alle creativiteit leidt tot innovatie.

Idee vs. toepassing

Je spreekt pas van innovatie als je het originele idee toepast (in een bepaald domein, bijvoorbeeld marketing). Een innovatief persoon heeft dus niet alleen creatieve ideeën, maar past ze ook toe.

Individu vs. groep

Creativiteit wordt gezien als iets individueels, terwijl innovatie vaak door meerdere personen gebeurt. Dat wil niet zeggen dat creativiteit in groep onmogelijk is. Denk maar aan brainstorms, die kunnen tot goede resultaten leiden als je ze goed uitvoert.

Maak je idee werkelijkheid

Wil je innoveren? Dan moet je dus originele ideeën zoeken en ze (samen of alleen) toepassen. Hoe doe je dat? Dat schreef ik in mijn artikel over het boek ‘Making Ideas Happen‘.

(Bron: Claerhout, L. (2012). Het belang van creativiteit in print- en online journalistiek. HUB: Brussel.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.