Creativiteit: Wat, waarom en hoe?

Creativiteit
Lynn Claerhout 2015

In 2011 en 2012 onderzocht ik voor mijn masterproef het belang van creativiteit in de print- en online journalistiek. Sindsdien ben ik gek op tips en nieuwe ontdekkingen over creativiteit. Die deel ik graag met jou.

Heb jij soms nood aan nieuwe ideeën? Heb je zin om het lampje te laten branden? Lees dan zeker verder en maak kennis met de wondere wereld van de creativiteit.

Wat is creativiteit?

Er is (nog) geen algemeen aanvaarde definitie van creativiteit. Een van de meest gebruikte is die van professor Teresa Amabile. Een creatief idee moet volgens haar origineel zijn: ongewoon en vernieuwend. Het moet ook nuttig zijn: als het niet bruikbaar is, is het niet creatief.

Veel mensen vinden van zichzelf dat ze niet creatief zijn. Maar creatief zijn kan iedereen en hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Het is wel zo dat sommigen gemakkelijker creatief denken dan anderen. Maar wie minder aanleg heeft, kan het nog altijd leren.

Waarom heb je creativiteit nodig?

Velen denken dat creativiteit alleen interessant is in de kunstwereld. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen er baat bij heeft.

Creativiteit kan je gebruiken in je privéleven en voor het werk. Naast problemen oplossen kan je ook ideeën vinden voor je ontwerpen, marketingstrategie of eender welk project. Of het nu is om een verslag te schrijven of een evenement te organiseren, je baas zal je dankbaar zijn als je eens ‘out of the box’ denkt (tenzij je van plan bent om zijn of haar functie in te nemen, natuurlijk).

Waarschijnlijk gebruik je je creativiteit veel vaker dan je denkt. Moet je soms schuiven met afspraken in je agenda? Hoe puzzel je die in elkaar? Je raadt het al: je gebruikt daarvoor je creatief denkvermogen. Nadat je mijn artikels gelezen hebt, zal je er vaker bij stilstaan wanneer je je creativiteit gebruikt. Vergeet dan niet mijn tips en technieken toe te passen!

Hoe ontstaat creativiteit?

We denken in patronen. Daarom maken we vaak veronderstellingen die niet kloppen. Om creatief te zijn, moeten we die doorbreken. “You must unlearn what you have learned”, zoals Yoda het zegt.

Wanneer je dan frisse ideeën hebt, kan je die gaan combineren. Want creativiteit maakt nieuwe verbindingen tussen de concepten in je hoofd. Daarvoor is het handig om jezelf zoveel mogelijk te stimuleren met zintuiglijke indrukken. Bijvoorbeeld met boeken, muziek, tentoonstellingen, gesprekken, …

Maar wat als het lampje niet gaat branden? Dan kan je nog altijd zelf je creativiteit stimuleren. Daarvoor bestaan een heleboel tips en technieken, die ik binnenkort zal uitleggen.

Heb jij nog vragen over creativiteit?
En vind jij jezelf creatief?

2 gedachtes over “Creativiteit: Wat, waarom en hoe?

  1. Ik ben zelf echt totaal niet creatief als het gaat om zelf bedenken, maar doordat ik dingen van anderen hoor en zie kan ik dat wel weer toepassen. Ik loop zelf stage op een basisschool en pik overal weer dingetjes vandaan die ik voor mijn eigen lessen gebruik. Is dat ook een vorm van creatief zijn? 🙂

    Like

    1. Als je de ideeën van anderen letterlijk overneemt, ben je niet creatief. Maar als je delen ervan gebruikt en ze op je eigen manier toepast, ben je wel creatief bezig. Doe je het eerste of het tweede?

      Like

Geef een reactie

