Recensie: ‘In de lavabo’ – Erik Segers

Ik las de voorbije 24 uur het boek ‘In de lavabo’ van Erik Segers uit. (Ik deed er weliswaar geen 24 uur over, maar welgeteld 2,8 uur, zo vertelt mijn e-reader mij.) Het is een roman die je alle hoeken van de kamer laat zien. Deze uitspraak kan seksuele gedachten oproepen. En dat is ook deels terecht, want het boek is wat seksueel getint. Niet zoals ‘50 Shades of Grey’ (hoewel dat naar mijn mening ‘overrated’ is). Het boek laat je dus alle hoeken van de kamer zien omdat het verhaal zich volledig afspeelt in één ruimte van 20 vierkante meter, namelijk de studio van Floris Floerenfluiter. Ja, dat is echt zijn naam. En ja, die naam mag je redelijk letterlijk opvatten (zoals nogal veel elementen in deze roman). Want de rode draad is namelijk de fluit van Floris. Die bevindt zich dus ook gedurende het hele verhaal in diezelfde ruimte (aangezien fluiten bijna altijd vasthangen aan hun eigenaar).
Waarom de roman zich op beperkte oppervlakte afspeelt? Omdat Floris bang is om naar buiten te gaan. Bang om corona op te lopen; jawel. En je mag drie keer raden welke hoek van zijn krappe kamer centraal staat. Het juiste antwoord is geen enkele, natuurlijk, want hoeken staan meestal in de periferie. Toch staat er één element van de kamer in de kijker. Een tip: het heeft te maken met Floris’ zelfgemaakte liedje dat als volgt gaat: “In de lavabo, o-o, o-o, in de lavabo, o-o, o-o, …”

Noot van de recensent: Vind je deze recensie wat absurd? Wacht tot je een boek van Erik Segers gelezen hebt. Daarna zal je voor jezelf het begrip ‘absurditeit’ willen herdefiniëren. En op zoek gaan naar meer van dezelfde auteur.

Eén gedachte over “Recensie: ‘In de lavabo’ – Erik Segers”