Zo bereik je diverse doelgroepen

old-lady-smile-beautiful-woman

Klare taal is voor iedereen aangenaam om te lezen en te beluisteren. Dat legde ik al uit in mijn vorig artikel. Maar voor sommige mensen zijn duidelijke boodschappen extra belangrijk. Ik leg uit voor welke doelgroepen dat zo is en hoe je hen het best bereikt. 

Diverse doelgroepen

Voordat je je doelgroep kan bereiken, moet je het eerst bepalen. Maak daarvoor eventueel een ijkpersoon. Dat is iets als je ideale lezer. Je kan die zo gedetailleerd opstellen als je wil. Let daarvoor op de volgende punten.

Leeftijd: Hoe oud is je lezer ongeveer? Een jonger publiek vraagt een heel andere benadering dan een ouder publiek.

Afkomst: Heeft je lezer het Nederlands als moedertaal of niet? Komt je lezer uit een andere cultuur? Dit kan bepalen welke woorden of culturele verwijzingen je kan gebruiken.

Financiën: Is je lezer welgesteld of heeft hij of zij het moeilijker om rond te komen? Iemand in armoede heeft mogelijk niet genoeg geld gehad om een (hogere) opleiding te volgen. Dat zorgt er soms voor dat ze het moeilijker vinden om informatie te verwerken. Mensen in armoede hebben vaak ook minder sociale contacten. Daardoor kunnen ze niet altijd rekenen op de hulp van anderen.

Opleiding: Heeft je lezer een diploma van de middelbare school? Of kon je lezer zijn of haar schoolcarrière niet afmaken? De opleiding bepaalt vaak (maar niet altijd) de leesvaardigheid en de computervaardigheden.

Mogelijkheden: Niet iedereen heeft evenveel mogelijkheden om te lezen. Denk bijvoorbeeld aan blinden, slechtzienden, dyslectici of mensen met een verstandelijke beperking. Pas bijvoorbeeld je lay-out aan.

Zo bereik je ze

Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken? Dan kan je het best zo inclusief of toegankelijk mogelijk communiceren. De dienst Diversiteit van de Stad Antwerpen geeft daarvoor zeven goede richtlijnen. Ik geef er mijn eigen uitleg bij.

Kies je communicatiekanaal bewust

Ga je bloggen? Een grote website opstellen? Een flyer uitdelen? Kies voor één of meerdere kanalen op maat van je doelgroep. Denk daarbij aan de bovenstaande punten.

Maak je informatie goed vindbaar

Waar komt je doelpubliek het meest? Heeft je doelpubliek makkelijk toegang tot internet? Krijgt het publiek de informatie persoonlijk of moet het die zelf gaan opzoeken? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen.

Zorg voor een logische opbouw

Zorg voor een inhoudstafel als je tekst lang is. Maak ook een duidelijke structuur met titels en tussentitels. Belangrijke informatie laat je het best wat opvallen door die bijvoorbeeld vet te drukken. Maar overdrijf niet met vette letters en vermijd (een overdaad aan) schreeuwerige hoofdletters.

Gebruik toegankelijke taal

Hierover schrijf ik binnenkort heel uitgebreid. Ik zal hier de links toevoegen naar de artikels. Kan je niet wachten? Lees dan al deze drie tips van Wablieft, het Centrum voor Duidelijke Taal.

Gebruik toegankelijke lay-out

Maak je boodschap overzichtelijk. Gebruik een duidelijk lettertype (bijvoorbeeld Arial) dat groot genoeg is (bijvoorbeeld minimaal 11 punten op papier). Gebruik geen schuingedrukte letters en splits geen woorden op het einde van een regel. Maak je woorden ook goed leesbaar door een effen, contrasterende achtergrond te gebruiken. Witte letters op een gelige achtergrond zijn bijvoorbeeld moeilijk te zien. Ook tekst op foto’s is vaak niet goed leesbaar. Zet dan een effen kadertje achter de woorden.

Gebruik herkenbare beelden

Mensen zien vooral graag mensen. Zorg er wel voor dat ze zichzelf kunnen herkennen. Kies bijvoorbeeld voor een beeld van een groep mensen. Vermijd clichés of beelden die niets met de inhoud te maken hebben. En wees voorzichtig met symbolen. Die kunnen erg verschillen naargelang de cultuur van de kijker.

Zorg voor een toegankelijk digitaal alternatief

Wie moeilijk of niet kan lezen, zal niet altijd geholpen zijn met een flyer. Denk daarom ook aan digitale vormen van communicatie. Slechtzienden en dyslectici kunnen je tekst dan scannen met een programma dat teksten voorleest.


Heb je nog vragen over toegankelijke communicatie of bepaalde doelgroepen? Stel ze gerust hieronder of via mail (lynn.claerhout@gmail.com).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.