Waarover, hoe en voor wie blog jij?

pexels-photo-355948

Waarover wil je bloggen, in welk format en voor wie? De antwoorden op die vragen bepalen hoe je blog er zal uitzien. Er zijn tientallen soorten blogs. Je moet natuurlijk niet volledig in een hokje passen. Maar het kan je een idee geven over welke richting je uit wil gaan.

Bepaal je thema(‘s)

Schrijf je graag over één bepaald thema waarin je je specialiseert? Dan maak je een ‘nicheblog’. Het voordeel daarvan is dat je lezers duidelijk weten wat ze kunnen verwachten. Natuurlijk kan je ook over meerdere onderwerpen bloggen. Dan ga je een andere kant op. En deel je graag persoonlijke verhalen of blijf je als schrijver liever op de achtergrond? Ook dat bepaalt hoe je blog wordt.

Varieer in formats 

Variatie en vernieuwing zijn bij bloggen heel belangrijk. Je wil je lezers niet vervelen. Een manier om verrassend te blijven, is door te variëren in formats. Dat is de vormgeving van een idee. Zie het als het concept voor een radio- of televisieprogramma. Het bepaalt hoe je je onderwerp aanpakt. Voorbeelden van formats zijn interviews, handleidingen, schema’s, vlogs, … Ik kreeg zin om me te verdiepen in de mogelijkheden en maakte voor jullie een uitgebreide lijst. Bekijk of download hier de lijst in pdf. Vind je nog steeds geen geschikt format? Maak dan een combinatie van bestaande of verzin er zelf een. Hoe origineler hoe beter.

Kies een doelpubliek

Ten slotte bepaal je best op voorhand voor wie je gaat schrijven. Kies een doelpubliek en hou dat altijd voor ogen. Beeld je in dat je met je lezers praat. Wat interesseert hen? Wat trekt hen aan? Wat weten ze al over het thema en wat nog niet? Geef voldoende informatie zodat iedereen kan volgen, maar geef zeker niet te veel, zodat je lezer zich niet betutteld voelt. Vergeet ook niet om consequent te zijn in je aanspreking. Spreek je je lezer aan met ‘jij’? Doe dit dan in elke blogpost.

Waarover, hoe en voor wie blog jij? Ik nodig je uit om jezelf voor te stellen in een reactie hieronder!

Dit artikel verscheen op 12 oktober 2017 op Schrijven Online, de website van Schrijven Magazine.

Advertenties

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.