Zo vind je de ideale naam voor je blog

Schermafbeelding 2017-12-29 om 14.27.12
foto door Jonathan Rolande

Ben je op zoek naar de ideale naam voor je blog? Ga hier dan niet te licht over. Een naam kan ervoor zorgen dat mensen je blog bezoeken of net weglopen. De naam bepaalt ook de link van je blog. Die kan je niet zomaar veranderen. Hoe vind je dan een leuke blognaam? Ik geef vijf handige tips.

1 Aangepast aan je publiek

Denk om te beginnen aan je doelgroep. Hoe wil je bij hen overkomen? Slim? Grappig? Professioneel? Vraag aan vrienden of familie wat ze met jou associëren. Dat kunnen bijvoorbeeld persoonlijke eigenschappen of specialisaties zijn. Denk ook na over de taal waarin je gaat bloggen. Schrijf je bijvoorbeeld in het Engels? Dan raad ik aan om in je naam geen Nederlandse woorden te gebruiken. Engelstaligen zullen die immers niet altijd kunnen uitspreken of begrijpen.

2 Goedgekozen onderwerp

Waaraan denk jij bij je onderwerp? Maak hiervan een mindmap of een lijst. Het is handig als je naam verklapt waarover je blog gaat. Bijvoorbeeld ‘Het Breihoekje’. Zo zal geïnteresseerd publiek meteen een kijkje nemen. Ben je creatief? Zoek dan eens naar leuke woordspelingen. Ikzelf had als journaliste ooit de blog ‘Journalynn’.

3 Handig en aantrekkelijk

Met een unieke naam wordt je blog sneller gevonden. Wees niet het zoveelste cliché zoals ‘Sofie schrijft’. Er zijn op aarde wellicht duizenden Sofies die graag schrijven. Check daarom altijd of je blognaam nog niet bestaat. En ga voor iets aantrekkelijks. Vermijd indien mogelijk namen die moeilijk te spellen zijn.

4 Voornaam (en familienaam)

Gebruik je je eigen voornaam en familienaam? Dat is goed voor je ‘personal branding’. Als iemand informatie opzoekt over jou, zal hij of zij snel je blog vinden. Maar, ik herhaal: vermijd te lange of moeilijke namen. Dat heeft bijvoorbeeld Mascha Feoktistova goed ingeschat. Zij gebruikt voor haar blog niet haar eigen naam en familienaam.

5 De juiste associaties

Als je een naam of enkele mogelijkheden gevonden hebt, vraag dan zeker aan anderen wat zij ervan vinden. Misschien associëren zij die met heel andere dingen dan jijzelf. Je hoeft natuurlijk niet naar alle adviezen te luisteren. Maar als iedereen je naam stom vindt, wil je misschien toch nadenken over iets anders. Check ook eens of je naam geen vreemde resultaten oplevert in zoekmachines. Je weet het maar nooit.

Dit artikel verscheen op 19 oktober 2017 op Schrijven Online, de website van Schrijven Magazine.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.