Creatieveling #7: sofiestift

Sofiestift
sofiestift

Heb je ooit gehoord van ‘blackout poems’ of stiftgedichten? Dat zijn gedichten die ontstaan door woorden te schrappen uit een bestaande tekst.  Op Instagram ontdekte ik iemand die hierin erg bedreven is: sofiestift. Onlangs bracht ze haar eerste dichtbundel uit. In een kort interview vertelde ze mij hoe die er gekomen is.

Lynn: Hoe ben je begonnen met stiftgedichten?
sofiestift: “Ik heb een cursus literaire creatie gevolgd aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord in Tielt. Vorig jaar bij de dood van David Bowie leerden we daar verschillende technieken om tot tekst te komen. Bijvoorbeeld ‘cut up poetry’ (zoals Burroughs & Bowie). De de stap naar stiften was dus snel gezet.”

Wanneer is je werk door anderen ontdekt?
“Toevallig was er rond dezelfde periode ook een wedstrijd van Canvas, het ‘Depot Van Gevonden Gedichten’, waarvoor iedereen ‘gevonden’ gedichten kon inzenden. Zo zijn er stiftgedichten, googlegedichten, fotogedichten, … De jury koos de mijne uit 500 inzendingen. En zo wist ik dat ik mijn ding had gevonden.”

Hoe kwam je dan op het idee om een bundel uit te brengen?
“De bundel is er gekomen omdat ik voor mijn eindwerk literaire creatie (na vier jaar) een mooie bundeling wou maken van mijn werk. En toen bleek dat andere mensen ook een exemplaar wilden.”

Sofiestift - stiftgedicht / blackout poem
sofiestift

Had jij al ooit gehoord van stiftgedichten? En wat vind je van sofiestift?

Een gedachte over “Creatieveling #7: sofiestift

Geef een reactie

