Wat betekent het om blogger of schrijver te zijn?

Filosoferen over bloggen en schrijven
Wie studeert, is een student. Wie leest, is een lezer. Maar is iedereen die (af en toe) blogt dan meteen een blogger? En hoe zit het met wie (af en toe) schrijft? Is die een ‘echte’ schrijver? Laten we nog eens wat filosoferen.

Vergelijk het met dansen. Af en toe ritmisch bewegen op muziek, maakt je nog geen danser. Dan zou iedereen die wat danst tijdens het uitgaan, een danser zijn. Zo werkt het niet met dansen. En volgens mij ook niet met bloggen en schrijven.

Mijn voorwaarden

Of je jezelf of iemand anders een blogger of schrijver kan noemen, heeft voor mij niets te maken met kwaliteit. Er zijn slechte bloggers en er zijn slechte schrijvers. Toch worden ze bloggers en schrijvers genoemd. Frequentie is voor mij wél een voorwaarde. Eén of meerdere blogposts online zetten, maakt je nog geen blogger. Een blogger publiceert af en toe nieuwe inhoud. Hetzelfde geldt voor een schrijver. Je wordt het niet door één tekst te schrijven.

“Jij noemt jezelf een schrijver?! Je hebt toch nog nooit een boek uitgebracht?”

De invloed van anderen

Ook de ideeën en verwachtingen van anderen hebben een invloed op hoe we iemand noemen. De meeste mensen vinden de betekenis van de term ‘blogger’ vanzelfsprekend. Jezelf een blogger noemen, is voor velen dus geen probleem. Maar de inhoud van de term ‘schrijver’ is wat vager. Die levert meer vragen en vooroordelen op. Daarom is het soms moeilijk om jezelf dit label toe te kennen als je niet weet hoe anderen dat zullen interpreteren. “Jij noemt jezelf een schrijver?! Je hebt toch nog nooit een boek uitgebracht?”

Persoonlijke betekenis

Ach, het zijn maar labels. Ik maak me niet druk om wat mensen mij noemen. Zoals ik al aangaf, kan de inhoud van een woord voor iedereen verschillen. Hoe mensen over jou spreken, zegt dus misschien meer over die mensen zelf dan over jou.

Wat zijn jouw ideeën over de termen ‘blogger’ en ‘schrijver’? Noem jij jezelf zo? Of noem je jezelf nog iets anders? Geef gerust jouw mening in een reactie.

3 gedachtes over “Wat betekent het om blogger of schrijver te zijn?

  1. Als je schrijft, ben je een schrijver. Maakt niet uit of je ooit een boek publiceerde of misschien alleen wat voor jezelf schrijft. Ik denk dat schrijver zijn iets is wat van binnenuit komt. De publicatie van dat boek dat ook nog succesvol is, is slechts het absolute topje van de ijsberg.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

