Allemaal groen

Takje met groene bladeren
Lynn Claerhout (2017)

Ik wil niet klinken als een geitenwollensok die op missie is om de wereld te ‘bekeren’, maar ik zou het toch graag even hebben over ecologisch leven. Ik doe mijn best om lief te zijn voor de natuur: Ik beperk mijn afval, ik ben zuinig met water, ik gebruik vaak het openbaar vervoer, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Maar heeft dat wel allemaal zin? Wordt de wereld daar beter van?

Sommige mensen geloven niet dat ‘groener’ leven helpt. Ze hebben het gevoel dat die inspanningen helemaal niets uitmaken. Ik begrijp waarom ze zo denken. In je eentje kan je inderdaad niet veel verschil maken voor de natuur. Maar de hele wereld samen kan dat wel.

Proberen kan geen kwaad

Kunnen we het klimaat weer helemaal gezond maken? Dat weet ik niet. Maar we kunnen wel ons best doen om de schade te beperken. Doen we dat niet? Dan denk ik dat de mens het al gauw heel moeilijk krijgt. Bijvoorbeeld met water en voedsel. Dat is nu al een probleem in veel andere landen. Maar binnenkort wordt het wellicht ook een probleem bij ons.

Grote uitdagingen

Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe snel ‘binnenkort’ komt. Maar ik ben ervan overtuigd dat er ons grote uitdagingen te wachten staan. Dat is geen doemdenken, maar de waarheid onder ogen zien. Want zoals ik al eerder geschreven heb: Ik ben geen pessimist; ik ben een realist. Dat betekent echter niet dat alles verloren is. We kunnen allemaal ons best doen om de wereld zo mooi en fijn mogelijk te houden. Zo lang mogelijk. Allemaal samen.

Hoe denk jij hierover?

Deze tekst is gebaseerd op een stukje dat ik onlangs schreef voor de Wablieft-krant.

Een gedachte over “Allemaal groen

  1. Hoi Lynn

    Kleine dingen maken het verschil. Daar ben ik rotsvast van overtuigd. Noem het idealisme, maar volgens mij helpen alle beetjes.

    Verandering begint bij jezelf. En da’s de beste plek om te beginnen. Als consument kan je een statement maken, verkopers laten zien om welke idealen je geeft en andere mensen aanzetten om hetzelfde te doen. Dat werkt echt! Meer en meer winkels maken hun aanbod groener, biologischer, vegetarischer, gewoon omdat de vraag ernaar stijgt. Dan denk ik: we gaan de juiste richting uit en moeten vooral voortdoen!

    Veel groetjes

    Klara

    Like

Geef een reactie

