Over mislukte kapsels en nijlpaarden

IMG_3204

Ik was vier en had mijn eigen haar geknipt. Mijn nieuwe kapsel zag er natuurlijk niet uit. Maar ik had me wel geamuseerd en was apetrots op het resultaat. Dat moest ik dan ook meteen tonen aan mijn ouders. Maar tot mijn grote verbazing waren zij niet enthousiast. Ik zag het probleem niet. Ik had iets gecreëerd en had enorm genoten van het creatieve proces. Dat was voor mij het belangrijkst. 

Ik hou ervan om creatief bezig te zijn. Helaas bederft mijn prestatiedrang soms de pret. Als ik een vogel teken, wil ik graag dat die eruitziet als een vogel en niet als een nijlpaard. Ik focus dus op het resultaat, maar vergeet daarbij soms te genieten van het proces. Nu pas besef ik hoe jammer dat is.

Ook schrijven doe ik graag. Toch komt slechts een heel klein deel van mijn schrijfsels op deze blog. Want meestal vind ik ze het publiceren niet waard. Maar dat is niet erg. Want het schrijven is plezant geweest. En daar gaat het om.

Hou jij van creatieve bezigheden zoals tekenen, schilderen of schrijven? Wees dan niet te hard voor jezelf als het resultaat niet overeenkomt met je verwachtingen. Geniet van het proces. Ook al betekent dat dat je nadien opgescheept zit met een nijlpaard.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Een gedachte over “Over mislukte kapsels en nijlpaarden

  1. Leuke tekst! Ik geniet ook enorm van het creatief bezig zijn. Het resultaat is zeker niet altijd wat ik er van verwachtte. Het is bijna altijd een verassing, negatief maar steeds vaker ook positief. Het blijft altijd spannend! Die spanning, daar doe ik het voor denk ik.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

