Geen verantwoording

Lege tafel
Ik zou deze blogpost kunnen beginnen met “Sorry dat ik de laatste tijd zo weinig publiceer.” Daarna zou ik een excuus kunnen geven. Maar dat doe ik niet. Nochtans doen vele bloggers dat wel wanneer ze een lange tijd weinig of niets uploaden. Ze willen zich verantwoorden voor hun digitale stilte. Waarom doe ik dat dan niet? Omdat ik van mening ben dat ik geen sorry hoef te zeggen.

Het is natuurlijk niet verkeerd om je lezers te laten weten dat je een tijdje geen blogs uploadt. Maar het gaat mij om de verantwoording die veel bloggers willen afleggen. Tegenover wie hebben zij eigenlijk verplichtingen? Tegenover hun lezers? Blogs zijn gratis, dus dan kunnen lezers toch niets eisen? Iedereen wil graag nieuwe artikels zien van zijn of haar favoriete blogs. Als blogger wil je je publiek natuurlijk geven wat het wil. Ik ook, hoor! Maar soms gaat dat even niet. Ik hoop dat jij, lieve lezer, dit kan begrijpen.

Tegenover wie?

Eigenlijk komt het altijd op hetzelfde neer. Iemand die zich online excuseert voor zijn of haar afwezigheid, wil zich eerder verontschuldigen tegenover zichzelf dan tegenover anderen. De ‘sorry’ is een poging om van schuldgevoelens af te raken. Dat geldt volgens mij ook voor (deels) professionele bloggers. Als zij een tijdje afwezig zijn, is dat misschien meer een probleem voor henzelf dan voor anderen.

Kiezen zonder excuses

Ik zie twee mogelijke oplossingen voor bloggers die tijdelijk niet kunnen of willen bloggen. Ofwel ga je toch opnieuw meer uploaden ofwel blijf je een tijdje afwezig om tijd te nemen voor wat tijd nodig heeft. Want soms zijn er nu eenmaal belangrijkere dingen dan blogposts uploaden. Daar hoeft niemand zich voor te verontschuldigen.

Wat vind jij?

Een gedachte over “Geen verantwoording

Geef een reactie

