Geen mening

white canvas
Pexels

We roepen graag om het hardst onze eigen mening. We willen anderen ervan overtuigen dat onze ideeën de juiste zijn. Maar een mening vormen is niet altijd eenvoudig. Het kan zelfs zijn dat je over een bepaald onderwerp geen mening hebt. Dat lokt soms verbazing uit. Toch is er volgens mij niets mis mee.

Voor het werk schrijf ik soms opiniestukken. Daarin geef ik mijn mening over actuele thema’s. Vaak heb ik daar wel een mening over. Maar niet altijd. Ik kan dan niet kiezen of ik iets goed vind of niet. Grappig of niet. Slim of niet. Beslissen is dan een grote uitdaging.

Gebrek aan kennis

Hoe komt dat? Ik heb gemerkt dat het vaak te maken heeft met een gebrek aan kennis. Hoe kan je iets beoordelen als je er weinig of niets over weet? Om een opinie te kunnen vormen, heb je vaak achtergrondinformatie nodig. Een jury in een rechtszaak kan ook niet zomaar beslissen over de schuld of onschuld van een beklaagde. Alle standpunten moeten bekeken worden.

Een open geest

Ikzelf doe mijn best om geen vooroordelen te hebben. Niet over mensen en niet over situaties. Dat vind ik heel belangrijk. Ik stel mijn geest open voor allerlei mogelijkheden. Ik luister naar uitleg voordat ik oordeel. (Of dat probeer ik toch zoveel mogelijk.) Vaak moet je eerst luisteren naar iemand voordat je hem of haar kan begrijpen. Waarom doet of zegt iemand iets? Pas wanneer je dat weet, kan je een oordeel vellen.

Soms dan toch?

Een mening hebben is volgens mij niet altijd nodig. Tenzij je net als ik opiniestukken moet schrijven. Want hoe begin je daar dan aan? Kan je überhaupt wel een opiniestuk schrijven als je ergens geen mening over hebt?

Heb jij altijd een mening? Wat doe je als je geen mening hebt? En wat als je dan toch moet kiezen?

Geef een reactie

