Perfectie bestaat wél

Nothing else🌹

A post shared by Gioia (@gioiagiustino) on

“Perfectie bestaat niet”, hoor je vaak. Ik ben het daar niet mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar deze foto. Voor mij is die perfect. Helaas komt er vaak kritiek op dingen die perfect voorgesteld worden. Niet altijd terecht, vind ik.

Wat voor mij perfect is, is dat misschien niet voor jou. Dat wil zeggen dat perfectie subjectief is. Maar daarom is ze nog niet onbestaand. Bovendien is perfectie soms “gemaakt”. Niet authentiek. Niet natuurlijk. Maar maakt dat deze foto minder perfect? Ik vind van niet.

Concepten die ‘perfect’ zijn, krijgen vaak kritiek. Ze zouden ons niet de werkelijkheid laten zien. Ze zouden ons blind maken voor de wereld rondom ons. Soms is dat gevaarlijk. Daar ga ik volledig mee akkoord. Maar volgens mij is dat niet altijd zo.

Ik kan erg genieten van foto’s die er voor mij perfect uitzien. Ik weet dat ze niet altijd de werkelijkheid tonen. En doordat ik dat besef, is er volgens mij geen gevaar. Geen risico op een verkeerd wereldbeeld. Ik kan gewoon genieten van de esthetische waarde. Ik nodig je uit om mee te genieten van mooie dingen. Of die nu ‘echt’ zijn of niet.

Hoe denk jij hierover?

4 gedachtes over “Perfectie bestaat wél

  1. Perfectie… ‘technische’ perfectie in dit medium is niet mogelijk (internet)… iedereen kijkt naar een ander beeld: op pc scherm anders dan op tablet, anders dan op smartphone, in andere lichtomstandigheden. Een beeld is pas een beeld als het geprint is en onder de juiste lichtomstandigheden getoond wordt: zonder glas en weerspiegelingen (waar dikwijls tegen gezondigd wordt).

    Inhoudelijke perfectie?: veel hangt af van de beeldenkennis en de achtergrond van ‘the beholder’. Objectieve elementen? Wat met R(egistratie) en I(interpretatie) van de fotografe in dit beeld. Wat zijn de objectieve en subjectieve elementen in dit beeld?

    Voor jou het perfecte beeld, voor anderen een beeld dat heel weinig zeggend is.

    Beauty is in the eye of the beholder.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie nadenker dit 🙂 Ik sluit me wel aardig bij je aan denk ik. Ik vind perfectie niet bestaan als mensen het hebben over het perfectie lichaam in het algemeen. Maar perfectie bestaat wel voor iemand persoonlijk. Zoals je zegt: het is hartstikke subjectief. Ik kan iets perfect vinden dat iemand anders helemaal niet perfect vindt. Ook foto’s die er heel perfect uitzien kan ik heel mooi vinden en zien als perfect. Maar als iemand gaat streven naar iets dat in de ogen van een bevolkingsgroep perfect is dan vind ik dat niet perfect.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

