Het geheim achter goede beslissingen en ‘personal branding’

pexels-stones-no-attribution-required

Ik schreef deze week een opiniestukje voor de krant. Het ging erom dat ik niet zou kunnen kiezen als we binnenkort naar de stembus moesten. Welke maatschappelijke thema’s en welke maatregelen vind ik nu het belangrijkst? Om hierop een antwoord te vinden, ging ik op zoek naar mijn persoonlijke waarden en normen.

Waarden zijn concepten die je belangrijk vindt. Normen zijn de manier waarop die waarden toegepast worden. Het kan zijn dat je iemands waarden deelt, maar daarom sta je nog niet altijd achter dezelfde normen. Een voorbeeld is de waarde ‘veiligheid’. Veel mensen vinden die belangrijk. Toch kan het zijn dat ze niet akkoord gaan met de norm dat er in elke straat een camera zou moeten hangen.

Weeg je keuzes af

Waarom zijn waarden en normen interessant? Als je ze voor jezelf op een rijtje zet, kan je een kader creëren. Zo is het bijvoorbeeld gemakkelijker om een moeilijke beslissing te maken. Je kan dan een lijst opstellen met de voor- en nadelen van elke optie. Die voor- en nadelen toets je aan jouw waarden. Zo wegen bepaalde dingen zwaarder door dan andere. En zo kan het zijn dat één voordeel opweegt tegen tien nadelen.

Kies zelf je imago

Ook ‘personal branding’ heeft baat bij een analyse van je waarden en normen. Waar sta jij voor? En wat wil je uitstralen? Als je dat zelf niet goed weet, zullen anderen het ook niet weten. Denk hier goed over na wanneer je bijvoorbeeld gaat solliciteren, een eigen zaak opstart of een (nieuwe) naam zoekt voor je blog. Of wanneer je in je leven vastzit. Het kan ook een test zijn om na te gaan hoe goed je bij je partner past. Als jullie geen gemeenschappelijke waarden en normen hebben, kan jullie relatie wel eens moeilijk worden.

Maak de oefening

Genoeg theorie. Probeer deze oefening eens. Welke vijf waarden zijn voor jou het belangrijkst in je leven? Of welke tien? Als je van een uitdaging houdt, kan je ze op volgorde van prioriteit zetten. Je kan deze oefening ook maken voor een bepaald domein of thema in je leven. Bijvoorbeeld je relatie, je job, een project, … Hieronder geef ik wat inspiratie (uit een lijst van www.kritischehouding.nl).

Authenticiteit
Begrip
Betrouwbaarheid
Bezit
Controle
Creativiteit
Dankbaarheid
Discipline
Duidelijkheid
Duurzaamheid
Eenvoud
Eerlijkheid
Effectiviteit
Efficiëntie
Enthousiasme
Ernst
Flexibiliteit
Geduld
Geheimhouding
Gelijkwaardigheid
Geloof
Geluk
Gezondheid
Hiërarchie
Hoop
Humor
Innovatie
Juistheid
Kennis
Kwaliteit
Liefde
Milieubewustheid
Moed
Nauwkeurigheid
Netheid
Nieuwsgierigheid
Nut
Oprechtheid
Optimisme
Plezier
Privacy
Professionaliteit
Rechtvaardigheid
Respect
Rust
Samenwerking
Schoonheid
Snelheid
Stabiliteit
Stijl
Stiptheid
Structuur
Toegankelijkheid
Transparantie
Trouw
Vakmanschap
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Verdraagzaamheid
Verfijning
Vertrouwen
Volharding
Vrede
Vriendelijkheid
Vriendschap
Vrijheid
Waarheid
Welvaart
Wijsheid
Zekerheid
Zelfontplooiing
Zelfstandigheid
Zuinigheid

Ik vond deze oefening niet gemakkelijk, maar wel nuttig. Wat vond jij? Vond je ze moeilijk? En was ze voor jou nuttig?

Advertenties

2 gedachtes over “Het geheim achter goede beslissingen en ‘personal branding’

  1. kunnen we dat opiniestuk van jou ook online lezen?

    “grappig” wat je schrijft. ik deed net aan tafel de uitspraak “ik stem altijd op dezelfde partij, maar nu ben ik er echt helemaal niet zeker meer van”. ook twijfels hier op dat vlak 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s