De 4 beste sociale media voor kunst

social-media-logo-image

Duizenden tentoonstellingen en kunstlessen op één plaats. Dat is wat sociale media voor mij betekenen. De tijd vliegt voorbij wanneer ik geniet van al dat moois. Zin om mee op ontdekkingstocht te gaan? Ik vertel je graag over mijn vier favoriete sociale media om zelf kunst tentoon te stellen, kunst van anderen te bewonderen of om artistieke technieken te leren.

DeviantArt

Deviantart

DeviantArt is één van de beste kunstwebsites ooit. Ik ben al elf jaar enthousiast lid. De leden van DeviantArt zijn allemaal kunstenaars of kunstliefhebbers. Enkel zij kunnen reacties achterlaten op werken, profielen en galerijen. Dat zorgt ervoor dat de kunstenaars bruikbare feedback krijgen van mensen die voeling hebben met kunst.
De collectie en de verscheidenheid aan kunstvormen is enorm. Je kan ook heel gericht zoeken naar werken die je graag zou zien: per categorie, naar gelijkaardige werken of via zoekwoorden.
Een groot voordeel voor kunstenaars is dat ze hun werk kunnen beschermen met een watermerk. Ook het grote aanbod aan ‘tutorials’ en ‘resources’ is handig voor wie artistiek bezig is.

Instagram

Instagram

Ook op Instagram vind je een mooie collectie aan kunstwerken. Bovendien komen er elke dag heel wat bij. Zoeken kan via hashtags, net als op Twitter. Je krijgt vooral foto’s te zien, maar er zijn ook korte filmpjes. Die tonen bijvoorbeeld  hoe een kunstwerk tot stand kwam of hoe je iets zelf kan maken.

Pinterest

Pinterest

Pinterest mag zeker niet ontbreken in mijn lijstje. Kunst vind je hier onder de gelijknamige categorie, in de vorm van afbeeldingen of video’s die ‘gepind’ worden op ‘prikborden’. Binnen een categorie krijg je suggesties voor meer specifieke categorieën. Je krijgt bij een beeld ook altijd gelijkaardige beelden die je misschien ook leuk vindt. En natuurlijk kan je zoeken via een zoekwoord.
Het voordeel van Pinterest tegenover bijvoorbeeld Tumblr, is dat je van elk beeld de originele bron kan bezoeken. Dat is leuk voor kunstenaars, die natuurlijk niet willen dat hun werk gedeeld wordt zonder correcte bronvermelding.

Youtube

Youtube

Mijn laatste favoriet is YouTube. Waarom vind ik dit medium zo leuk? Je vindt er heel wat leerrijke en inspirerende demonstraties. Ik weet niet of ik over YouTube nog veel kan vertellen dat je nog niet weet… Dat was het dan.

Welke zijn jouw favoriete media om kunst te delen en/of te bekijken?

Geef een reactie

