Misschien de waarheid?

Bloemen bij schemerlicht
Lynn Claerhout

‘Misschien’. Het is een woord dat ik vaak gebruik. Té vaak misschien. Kijk, daar heb je het weer. Hoe komt dat toch?

Misschien ben ik graag voorzichtig. Nee: Ik bén graag voorzichtig. Ik durf dingen niet altijd als waarheid aan te nemen of te bieden. Want dat is soms gevaarlijk. Ik denk er liever even over na en geef liever suggesties. En zelfs dan. Dan vraag ik je eerst of ik een suggestie mág doen. Want wie weet hou jij niet van de waarheid. Míjn waarheid; excuseer. Want feiten bestaan niet. Enkel interpretaties. Dat is althans hoe Nietzsche erover dacht.

Ik geloof wel in feiten. Water kookt op 100 graden Celcius. Dat is een feit. Maar toch spreekt de opvatting van Nietzsche mij aan. Want vaak is er niet één waarheid. Iedereen interpreteert informatie en prikkels anders. Je kan ook stellen dat er maar één waarheid is, maar dat we die niet allemaal zien. Of dat niemand die kan zien.

Of er nu één waarheid is of niet, ik ben graag voorzichtig. En ik denk graag na. Maar misschien denk ik soms te veel na. Misschien. Soms. (Nog een woord waarover ik een blogpost kan schrijven.)

Ben jij ook zo’n voorzichtig persoon? En hoe denk jij over de waarheid?

3 gedachtes over “Misschien de waarheid?

  1. Haha ik kan me hier wel bij aansluiten 🙂 Soms ben ik heel stellig, maar vaak denk ik ook in misschienen. Zélfs bij het kookpunt van water, want hier op 2600 meter hoogte is dat geen 100 graden, maar op iets van 90 graden haha 😛

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

