Terug van nooit weggeweest

Murad door Yannis Vlamos II
Zuhair Murad (haute couture Fall 2016) – Foto: Yannis Vlamos

‘Kaki is the new black.’ Het had de titel van dit stuk kunnen zijn. Want kaki is dit najaar weer terug van nooit weggeweest. Maar waarom zien we deze kleur nu in alle winkels hangen? En waarom kan mij of jou dat wat schelen?

Trends zijn niet altijd nieuw. Ook toekomstige trends niet. Het is niet omdat iets ‘in’ zal worden, dat het innoverend is. Zo gaat het ook met kaki. Enkele seizoenen geleden was deze kleur ook al hip. We kunnen nu eenmaal geen nieuwe kleuren uitvinden. Maar waarom komt deze kleur terug? Daarvoor moeten we gaan kijken naar de modeshows van bekende namen.

JPGaultier door Yannis Vlamos
Jean-Paul Gaultier (haute couture Fall 2016) – Foto: Yannis Vlamos

Modetrends komen vooral van de catwalk. Wat je ziet in de shows, zal waarschijnlijk vertaald worden naar ‘high street fashion’. Wie modeshows analyseert, kan dus een beetje de toekomst voorspellen. Weet je niet goed hoe je precies naar de shows moet kijken? Lees dan even mijn blogpost hierover.

Modeontwerpers hebben dus veel invloed op wat we dragen. Ook al kopen we hun creaties zelf niet. Als Jean-Paul Gaultier beslist dat kaki opnieuw een thema wordt, en enkele anderen denken hetzelfde, dan hebben we een trend. Zo simpel kan het zijn.

JPGaultier door Yannis Vlamos II
Jean-Paul Gaultier (haute couture Fall 2016) – Foto: Yannis Vlamos

Maar waarom komen die trends soms terug? Zijn we ze dan niet beu? Verschillende onderzoeken bewijzen dat mensen graag vasthouden aan wat ze gewend zijn. Of ze dat nu bewust of onbewust doen. Wat eerder al gewerkt heeft, zal mogelijk opnieuw goed werken. Vernieuwend is dat niet. Maar innovatie staat dan ook niet bij alle ontwerpers voorop. Mode blijft ‘business’, ook al beweren sommige ontwerpers iets anders.

Gelukkig zijn er een aantal ontwerpers die het echt doen om de kunst. Dat is dan ook wat mij aantrekt in mode. Ik ben niet op zoek naar trends om trendy te kunnen zijn. Als ik trends bestudeer, is het om ze cultureel of op een andere manier te analyseren. Of gewoon omdat ik ze mooi vind. Zoals de kleur kaki.

Een gedachte over “Terug van nooit weggeweest

  1. Oh wat leuk om te lezen! Ik ben helemaal niet met trends en mode bezig, weet er niets vanaf. Maar wie weet word ik toch wel onbewust beïnvloed door dit soort dingen die ik tegen kom in tijdschriften en op reclames. Kaki is trouwens best een mooie kleur, al heb ik er volgens mij niets van in de kast haha

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

