Het gevaar van pluimen

Pauw - Debbie Mous - Free Images
FreeImages.com/Debbie Mous

Ik voel me trots. Om dingen die ik al gedaan heb en dingen die ik later nog zal doen. Ik vind het spannend om dit te vertellen. Het is natuurlijk een beetje gevaarlijk.

Onze maatschappij vraagt veel van ons. Er wordt van ons verwacht dat we aan allerlei standaarden voldoen. Net daarom is het goed om soms eens trots te zijn. Het zorgt voor een hogere eigenwaarde, en dat hebben heel wat mensen nodig.

Helaas is er een fijne lijn tussen trots en arrogantie. En die lijn is subjectief. Als je je trots uit, kan je dus al gauw arrogant overkomen. Misschien niet bij iedereen, maar zeker bij een aantal mensen. Zijn die dan jaloers? Soms wel. Maar het kan ook zijn dat ze je niet goed genoeg kennen. Mensen die weten wie jij echt bent, zullen eerder je blijdschap delen.

Gelukkig kan niemand beslissen wat jij moet voelen. Als je een reden hebt om trots te zijn, mag je je gerust zo voelen. Geef jezelf regelmatig een pluim, maar wees er voorzichtig mee. Om het op z’n Vlaams te zeggen: “ge steekt ze beter ni in uw gat”.

Voel jij je vaak trots? Hoe ga jij ermee om?

6 gedachtes over “Het gevaar van pluimen

  1. Ha mooi om over na te denken 🙂 Ik voel pas sinds een paar jaar soms trots, daarvoor wuifde ik dingen altijd weg. Om één of andere reden is het best lastig om je echt oprecht trots te voelen, maar soms komt dat gevoel gewoon. Dan denk ik: dat heb ik toch maar mooi geflikt! En dat gevoel is best wel fijn 🙂 Leuke Vlaamse uitspraak trouwens 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

