Flow: zo bereik je het ultieme genot

boterbloem
Lynn Claerhout (2016)

Ken je dat gevoel dat je helemaal opgaat in een activiteit en de tijd uit het oog verliest? Dat heet een ‘flow’. Mensen die dit regelmatig ervaren, zouden gelukkiger zijn. Hoe geraak je in zo een toestand? Ik zocht het voor je uit.

Een flow kan je ervaren in allerlei activiteiten, zowel tijdens je vrije tijd als tijdens het werk. Voorbeelden zijn lezen, schrijven, dansen of muziek maken. De Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi geeft acht voorwaarden waaraan je moet voldoen. Om de theorie te testen, ben ik al een uurtje aan het schrijven, in de hoop dat ik in die zalige toestand terechtkom. Ik speel dus even proefkonijn.

Zo kom je in een flow

1. Je hebt een duidelijk doel voor ogen en weet wat je moet doen om dat te bereiken.
Proefkonijn: Ik schrijf op dit moment een artikel omdat ik mijn kennis wil delen. Voordat ik eraan begon, had ik een globaal beeld van het eindresultaat.

2. Je bent geconcentreerd.
Proefkonijn: Mijn gedachten zijn gefocust op mijn onderwerp.

3. Je gaat volledig op in de activiteit.
Proefkonijn: Ik ben niet aan het multitasken. Er staat maar één internetvenster open en ik ben offline op sociale media. Ik zoek af en toe iets op via Google en ga daarna meteen terug naar het venster waarin ik schrijf.

4. Je verliest de tijd uit het oog en hebt geen besef van wat er in je omgeving gebeurt.
Proefkonijn: Ik heb al een hele tijd niet op de klok gekeken. Is het mooi weer buiten? Geen idee want mijn blik is voortdurend op mijn scherm gericht.

5. Je krijgt directe feedback: ben je goed bezig of niet? Je kan je gedrag meteen aanpassen om zo de activiteit met succes uit te voeren.
Proefkonijn: Als ik vind dat een zin niet goed klinkt, kan ik deze meteen aanpassen. Ik kan ook een voorbeeld van mijn artikel bekijken om te zien of de lay-out goed zit.

6. De activiteit en je eigen mogelijkheden zijn in balans. Je wordt uitgedaagd, maar de activiteit is niet te moeilijk.
Proefkonijn: Dit artikel vloeit niet zomaar uit mijn hoofd, maar het is ook geen helse opdracht. Dit is een kleine, leuke uitdaging.

7. Je hebt het gevoel dat je controle hebt over de activiteit. Alles wat je doet, heb je in de hand.
Proefkonijn: Ik controleer volledig zelf wat er op mijn scherm verschijnt. Niemand heeft er invloed op.

8. Je bent intrinsiek gemotiveerd. Je voert de activiteit uit omdat je dat zelf wil.
Proefkonijn: Er is niemand die mij zegt dat ik dit artikel moet schrijven. Ik doe dit omdat ik het leuk vind.

En…?

Geloof het of niet: Ik zat in een flow! Heerlijk was dat. De tijd vloog voorbij, terwijl ik geconcentreerd en geamuseerd bleef typen. Dit gebeurt niet altijd wanneer ik schrijf, maar mijn concentratievermogen was daarnet verrassend goed. Ik merk dat ik het best presteer in de voormiddag. Bovendien had ik een duidelijk beeld van waar ik naartoe wilde. Mission accomplished.

Wanneer ervaar jij een flow?

4 gedachtes over “Flow: zo bereik je het ultieme genot

  1. Oh ja heerlijk is het om in een flow te zitten! Ik heb dat bijna altijd als ik een blog type. Ga er dan helemaal in op en zie niks meer om mij heen. Ik kan zelfs niet eten tijdens die flow. Daarom kijk ik altijd een serie ofzo als ik ga lunchen, anders vergeet ik te eten haha. Op mijn werk heb ik dit niet. Is ook veel afleiding helaas. Zou het wel graag willen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

