Dromen: volgen of opgeven?

Zicht op het Pajottenland vanuit een luchtballon
Varen met een luchtballon, een droom voor velen – Foto van het Pajottenland, door Lynn Claerhout (2016)

Je hoort het langs alle kanten: ‘follow your dreams’! Maar wat als je geen dromen hebt? En is het wel altijd een goed idee om ze te volgen?

We worden verondersteld om allemaal dromen te hebben. Hoe ziet jouw toekomst eruit binnen 5 jaar? En binnen 15 jaar? Het zijn vragen die je moet kunnen beantwoorden op elk sollicitatiegesprek. Er wordt dan ook verwacht dat je er alles aan doet om die dromen na te streven. Maar niet iedereen heeft een duidelijk plaatje voor zich. Een zonde? Ik vind van niet.

Geen stress

Het kan handig zijn om een beeld te hebben van waar je naartoe wil met je leven. Maar er zijn zoveel mensen die dat niet hebben en toch gelukkig zijn. Ze nemen het leven zoals het komt. Geen prestatiedruk, geen stress. Je denkt nu misschien: “Lynn heeft gewoon geen wilskracht”. Toch wel. En dat is net het punt. Ik ben al streng genoeg voor mezelf. Als ik echt iets wil, zal ik ervoor gaan. Als het mogelijk is. Want ik ben realist: ik weet dat niet al mijn Pinterestborden werkelijkheid zullen worden. En daar is niets mis mee. Dat is gewoon de realiteit.

Realisme versus pessimisme

Realisme ligt dicht tegen pessimisme. Je mag ook niet te snel denken dat je dromen nooit werkelijkheid zullen worden. Want als je zo denkt, krijg je natuurlijk een ‘self fulfilling prophecy’. Sta open voor kansen en grijp ze dan ook als ze zich voordoen. Of creëer ze zelf, als dat mogelijk is.

Goed genoeg?

Om je dromen te bereiken, stel je doelen en voornemens op. Mijn doelen zijn niet erg origineel: Ik zou bijvoorbeeld graag (nog) gezonder leven. Ik vind van mezelf dat ik dat al goed doe, maar het kan nog beter. Alles kan beter. Dat is gevaarlijk. We willen altijd meer en meer. Zal ik tevreden zijn wanneer ik nog een beetje gezonder leef? Waarschijnlijk niet. Want dan kan ik wel tien redenen verzinnen waarom het nog niet goed genoeg is.

Slimme voornemens

Soms is het beter om voornemens te stellen in plaats van doelen. Bijvoorbeeld wanner je gezonder wil leven. Want doelen moeten SMART zijn: specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgebonden. Zijn ze dat niet, dan is het moeilijk om ze te halen. Voornemens zijn vrijer en hebben geen deadline. Je neemt je voor om je best te doen. Maar als het niet lukt, hoef je jezelf niet schuldig te voelen. Daardoor krijg je minder het gevoel dat je gefaald hebt. Want ook dat is een grote druk in onze maatschappij: We hebben het gevoel dat we niet mogen falen.

Tijd om op te geven?

Het komt erop aan goed in te schatten welke dromen haalbaar zijn en welke niet. Soms is het nuttig om eraan te beginnen en te zien waar je uitkomt. Als dan blijkt dat je droom waarschijnlijk nooit kan uitkomen, is het geen zonde om op te geven. Het is zelfs verstandig. Bovendien zal je je vrij voelen.

Kritisch én enthousiast

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen dromen, doelen of voornemens. Ik heb ze namelijk zelf. Maar ik sta er wel kritisch tegenover. Ik maak een verstandige afweging van de voor-en nadelen en besluit dan of ik ervoor ga. En als ik ervoor ga, doe ik dat met veel enthousiasme.

Heb jij dromen? Hoe sta jij ertegenover?

9 gedachtes over “Dromen: volgen of opgeven?

    1. Ik heb ook wel dromen, maar weinig of geen dromen die ik niet kan verwezenlijken.
      Heb jij dan ook onrealistische dromen? Vind je het niet frustrerend om daarover te blijven dromen als de situatie niet haalbaar is? Absoluut geen verwijten, ik ben nieuwsgierig. 🙂

      Like

  1. Mooi artikel! Ik ben echt een dromer en blijf ook lekker dromen. Zeker niet alles zal uitkomen en dat hoeft ook niet. Ik denk dat als je iets écht heel graag wilt dat het vaak ook zal lukken. De andere dromen zijn gewoon leuk. Streven naar perfectie heb ik trouwens helemaal niet, behalve met enkele dingen. Zo moet mijn blog wel precies kloppen en als ik een artikel schrijf voor mijn werk moet het ook zo goed mogelijk, maar verder ben ik heel snel tevreden. Best fijn is dat altijd.

    Liked by 1 persoon

      1. Jazeker, dat maakt het allemaal soms beter dan het is werkelijkheid is, zodat je even kan denken en dromen over mooie dingen ook al zijn ze niet haalbaar

        Like

  2. Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb dat ook niet zo, heel veel dromen die ik persé wil realiseren. Wel heb ik er 1, een hele grote, maar weet niet of die gerealiseerd gaat worden. Ik ben nu namelijk ook prima gelukkig en we zien wel of we wel of niet nog een keer op wereldreis zullen gaan. Inderdaad eerst een realistisch plan maken en zien wat haalbaar is. En ik denk dat het alleen maar fijn is als je ook zonder die grote dromen gelukkig kan zijn. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

