Een schijndialoog

Wablieft

“Ik heb zin om te bloggen.”
“Waarover ga je schrijven?”
“Dat weet ik nog niet.”
“Het moet wel kwaliteit zijn, hè.”
“Ja, dat weet ik wel.”
“Anders lopen je lezers weg.”
“I knooooow. Maar ik heb niks te vertellen.”
“Waarom vertel je niet eens over je werk?”
“Goed idee. Waar zal ik beginnen?”

“Bij het begin misschien?”
“Grapjas. Oké. Ik werk nu al bijna een jaar bij Wablieft. Dat is het Centrum voor Duidelijke Taal. Wablieft maakt kranten en boeken die helder geschreven zijn. We geven ook taaladvies en opleidingen.”
“Hoezo helder geschreven?”
“De zinnen zijn niet te lang, moeilijke termen worden uitgelegd en we splitsen geen woorden op het einde van een zin. En in de kranten zijn de meeste artikels niet zo lang.”
“Teksten in kleutertaal dus.”
“Nee, absoluut niet. Wablieft gebruikt duidelijke taal, maar geen kleutertaal. We behandelen de lezer niet als een kind. Het belangrijkste doelpubliek van Wablieft zijn laaggeletterden, jongeren en volwassenen die het wat moeilijker hebben met bijvoorbeeld lezen en schrijven.”
Dat komt toch niet vaak voor bij ons?”
“Toch wel, hoor. Helaas is één op de zeven Vlamingen laaggeletterd. Er zijn allerlei mogelijke oorzaken. Sommigen hebben het moeilijk met lezen door dyslexie. Anderen hebben nooit teksten nodig gehad voor hun werk en zijn daarom niet vertrouwd met geschreven taal.”
“Oké. En wat doe jij dan bij Wablieft?”
“Ik doe de ‘marcom’, zoals ze dat in het Engels noemen. Marketing en communicatie.”
“Dus jij mag de hele dag op sociale media zitten?”
“Dat zou mogen, maar ik heb wel nog andere dingen te doen.”
“Oké. Vertel verder.”
“Ik zou nog heel veel kunnen vertellen, maar misschien moet ik dat houden voor een andere keer. Is dat goed?”
“Afgesproken.”

5 gedachtes over “Een schijndialoog

Geef een reactie

