‘Damn good advice’ … of toch niet?

Damn Good Advice

“Creativity can solve almost any problem.” Zo begint George Lois zijn boek met de titel ‘Damn good advice (for people with talent!)’. De ondertitel luidt: ‘How to unleash your creative potential by America’s Master Communicator’.

Het boek bevat 120 adviezen voor een “succesvol creatief leven”. Ze komen vooral uit de reclamewereld, maar een heel aantal zijn ook daarbuiten bruikbaar. Ik geef een aantal voorbeelden die ik inspirerend vind.

Goede adviezen

  • “Drive your Big Idea to the very end of the cliff.”
    Heb je een goed idee, ga er dan volledig voor en durf te kiezen voor het onverwachte. Let wel op dat je er niet te ver in gaat.
  • “Work at doing a good job, rather than working at keeping it.”
    Doe je goed voor anderen of doe je goed voor je baas? En wat is voor jou het belangrijkst? Lois raadt aan om te kiezen voor het eerste.
  • Don’t always expect praise from your client.”
    Klanten geven niet snel positieve feedback. Meestal laten ze enkel iets van zich horen om te klagen.
  • “80% of life is showing up.”
    Neem de koe bij de horens. Weinig goede dingen gaan vanzelf.
  • “A thinking person must read, study, question, evaluate.”
    Wees geen meeloper. Informeer je zoveel mogelijk bij verschillende bronnen.
  • “Maybe the best way to define your future is to reinvent it.”
    Wees niet bang voor de toekomst. Beslis zelf waar je leven naartoe zal gaan.
  • “The only rule in advertising is that there are no rules.”
    En als er al regels zijn, mogen die ook wel eens overtreden worden.

Minder goede adviezen

Helaas zijn er heel wat adviezen waarmee ik niet akkoord ga. Hieronder enkele voorbeelden.

  • “A trend is always a trap.”
    Sinds wanneer  is het niet meer voordelig om in te spelen op trends? Ik ga ermee akkoord dat je geen dingen moet doen omdat ze nu eenmaal hip zijn. Maar er is niets mis met je laten inspireren door dingen die populair zijn in de maatschappij.
  • “You can never learn anything from a mistake.”
    Dat is wat te sterk uitgedrukt. Soms weet je niet wat je de volgende keer anders moet doen. Maar vaak kan je toch wel leren uit de fouten die je maakt. Faal opnieuw en beter, zoals ze zeggen.
  • “Never listen to music when you’re trying to come up with a Big Idea.”
    Of je goed kan werken met muziek of niet, is persoonlijk. Dit advies kan je niet aan iedereen geven. De auteur heeft zijn persoonlijke ervaring verheven tot een algemeen advies, zonder rekening te houden met verschillende manieren waarop mensen het best werken.
  • “If it’s a rush job, don’t say no, say now.”
    Niet iedereen werkt even goed onder druk. Hierbij maak ik dezelfde bedenking als hierboven.

Gelukkig ben ik het met meer adviezen eens dan oneens, maar toch ben ik wat teleurgesteld.

Het Engelstalige boek ‘Damn Good Advice’ is te koop voor €7,95.
Heb jij het al gelezen? Wat vond je ervan?

Advertenties

3 gedachtes over “‘Damn good advice’ … of toch niet?

  1. Dat is een boek dat ik nooit zou kopen, en zelfs niet lezen.
    Klinkt als een boek vol goed klinkende citaten. en hoewel het wel inspirerend kan klinken, ik denk dat je van zo’n boek weinig kan opsteken. (echt in de diepte gaat het niet)

    Maar misschien vergis ik mij he! 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s