Inspiratiebron #1: Knack Weekend – 17 februari 2016

tijdschrift

In een vorig artikel beloofde ik jullie meer te vertellen over mijn inspiratie. Maar ik heb zoveel te vertellen dat het niet in één blogpost past. Daarom heb ik besloten om er een serie van te maken: inspiratiebronnen. Ik toon jullie telkens een bron en vertel hoe ik er ideeën uit haal voor mijn blog, werk, kunst, … Vandaag doe ik dat met Knack Weekend van 17 februari 2016, een mode-editie. Doe je mee met mijn brainstorm? Laten we beginnen!

Gelieve mijn werk te respecteren en naar mij te linken wanneer je mijn ideeën gebruikt. Alvast bedankt.

Geïllustreerde cijfers

Hierboven zie je een pagina met de titel ‘De modeweken in cijfers’. Dat brengt mij meteen op het idee om iets gelijkaardigs te doen met een blog. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vertellen dat ik deze blog nu bijna negen maanden heb en dat er al 111 blogposts online staan (hoera!) Een infographic zou het geheel mooi illustreren. Een wereldkaart kan aanduiden waar je geweest bent. Het zou ook leuk zijn om onverwachte cijfers of weetjes toe te voegen. Bijvoorbeeld het vreemdste zoekwoord waarmee bezoekers vaak op je blog terechtkomen.

Tijdlijn als extraatje

tijdschrift
De bovenstaande pagina toont een tijdlijn. Dit is ook een leuk ‘format’. Je zou een overzicht kunnen geven van een speciale dag, bijvoorbeeld je trouwdag. Of je kan ermee een routine beschrijven. Dit format is minder geschikt om op zich te gebruiken, maar is wel leuk als aanvulling van een verhaal. Je kan de tijdlijn dan boven of onder de hoofdtekst tonen, of in een kadertje. Let wel op dat het geen saaie opsomming wordt. Voeg leuke details toe.

Onbekende termen

tijdschrift
Vaak ontdek ik dingen die ik nog niet kende. Bijvoorbeeld de app FAD: Fashion Dictionary. Het kan interessant zijn om vaak voorkomende termen uit de modewereld zelf uit te leggen. Want zelfs met een definitie kan het zijn dat een term nog niet duidelijk is. Hier moet je opnieuw opletten dat je niet gewoon een saaie opsomming maakt. Dat is niet alleen plagiaat, maar ook weinig persoonlijk. Je kan ook hele blogposts weiden aan termen die je interessant vindt. Of je kan FAD gewoon meegeven als tip voor je lezers.

Een onzekere opinie

tijdschrift
“Er zijn nog zekerheden”, zegt deze titel. Is dat wel zo? Zijn er nog zekerheden in het leven? Dat is iets waarover je kan discussiëren. Stof voor een opiniestuk dus.

Mobiele marketing

tijdschrift
‘Mobile commerce’ is hot. Zulke artikels zijn interessant voor mijn job als verantwoordelijke voor communicatie en marketing. Ik probeer te bedenken hoe ik de informatie kan toepassen in onze organisatie. Je leest hier bijvoorbeeld dat mensen steeds vaker aankopen doen via hun smartphone of tablet. Als je zelf dingen verkoopt, is het belangrijk om na te denken over de behoeften en het gedrag van mobiele bezoekers en klanten.

Je website moet bijvoorbeeld responsive zijn: alles moet aangepast zijn aan mobiele toestellen. Je moet je ook afvragen wat de gevolgen zijn van mobiel surfen. Op een smartphone of tablet is het bijvoorbeeld niet gemakkelijk om te typen. Bovendien moet je ervoor zorgen dat objecten niet te klein zijn zodat je ze gemakkelijk kan selecteren met je vinger, zonder dat je meteen de hele pagina selecteert. Want frustratie leidt tot afhaken. Dan ben je je klant kwijt.

Als je niets verkoopt, maar wel blogt, kan je natuurlijk nadenken over de ‘responsiveness’ en gebruiksvriendelijkheid van je blog.

Conclusie

In deze inspiratiebron vond ik twee formats, een app, een onderwerp voor een opiniestuk, ideeën voor webdesign en ideeën voor een gebruiksvriendelijke blog.

Hebben jullie nog andere ideeën bij deze beelden? Brainstorm gerust mee! Wie weet komen we samen op geniale plannen 😉

Geef een reactie

