Kennis en informatie: Wat doe je ermee?

kennis en informatie uitwisselen
Vorige maand was ik op IMGent, een congres over informatiemanagement. Ik vond het heel interessant en heb veel bijgeleerd. Maar wat ben je eigenlijk met kennis en informatie? Ik geef enkele adviezen.

Informatiemanagement is kennis over kennis. Het beantwoordt ook de vraag “Hoe ga je om met informatie?” Ikzelf maak veel notities. Bijvoorbeeld wanneer ik een informatief boek lees, uitleg krijg van een collega of  een opleiding volg. Notities kunnen handig zijn, maar natuurlijk alleen wanneer je er iets mee doet. Daarom wil ik mezelf vaker de volgende vraag stellen: “Wat ga ik doen met de kennis die ik verzameld heb?”

Deel je informatie en kennis

Kennis kan interessant zijn voor jezelf, maar ook voor anderen. Bovendien verwerk je informatie beter wanneer je deze herhaalt en uitlegt. Deel daarom regelmatig wat je geleerd hebt. Een gezellige babbel is soms al genoeg. Ikzelf organiseerde onlangs een kennisdeling met collega’s tijdens onze lunchpauze. Het kan ook wat formeler door bijvoorbeeld een korte presentatie te geven. En laten we ook bloggen niet vergeten.

Naast praten en schrijven kan je ook materiaal uitwisselen. Een boek, documenten, een lijst met relevante of interessante bronnen, … Je kan samen met iemand een kennisbank aanleggen door bijvoorbeeld inspirerende inhoud te delen. Wanneer je werkt aan een project, zou je achtergrondinformatie op een gezamenlijke plek kunnen bewaren, fysiek of digitaal. Ik doe dit via Google Drive. Natuurlijk kan je ook gewoon interessante artikels naar elkaar mailen. “Sharing is caring.”

Wat deel je dan precies? Verzamel de belangrijkste informatie en maak zelf conclusies. Wat is voor jou het meest relevant? Wat is voor de andere het meest relevant? Wat is jouw kijk op die informatie? Geef dit duidelijk aan. Door dingen in je eigen woorden uit te leggen, geef je je kennis een meerwaarde. Bovendien kan het interessant zijn om persoonlijke bedenkingen toe te voegen. Zo leer je tegelijk ook kritisch om te gaan met informatiebronnen.

Ga aan de slag

Kennis opslaan, daar leer je niets uit. Kennis dient om mee aan de slag te gaan. Ik neem me voor om vaker mijn notities te bekijken. Die heb ik ‘in the cloud’ en in notitieboekjes. Wat heb ik er al mee gedaan? Moet ik hier iets mee doen? Die vragen zijn cruciaal. Want iedereen leest bijvoorbeeld wel eens tips om het leven gemakkelijker of leuker te maken. Maar vaak belanden die tips dan in een donker hoekje van je kamer of klik je ze weg. Dat is vaak niet erg. We krijgen hopen informatie naar ons hoofd gegooid. Niet alles daarvan is relevant of bruikbaar. Maar als het gaat om interessante en belangrijke informatie, is het zonde om er niets mee te doen.

Hoe ga jij om met informatie en kennis?

7 gedachtes over “Kennis en informatie: Wat doe je ermee?

  1. Ik ben best wel een prater, maar als het op het delen van interessante kennis oid aankomt dan schrijf ik dat liever op. Ik kan mezelf beter uiten op papier. Zo schrijf ik wetenschappelijke artikelen voor mijn promotie, om de kennis met de wereld te delen en natuurlijk op mijn blog. Eigenlijk alles wat ik interessant vind kan ik daar kwijt. Van leuke weetjes tot interessante geschiedenis. Dat vind ik superleuk en gaat stukken beter dan het te vertellen. Ideeën en nieuwe kennis die bruikbaar kunnen zijn voor mijn blog schrijf ik op in een bestand op Google Docs. Bijna altijd kan ik daarbij en anders heb ik een notitieblok, net zoals bijna alle bloggers haha 😛

    Like

      1. Ik heb een excel-bestand gemaakt in Google Docs, daarin heb ik ten eerste verschillende tabbladen, zoals to-do (wat ik nog moet aanpassen bijvoorbeeld), blogideeën en gastblogs. Bij blogideeën heb ik dan eerst het topic en daarna de categorie. Omdat het in excel is kan ik de categorieën makkelijk op alfabet onder elkaar zetten, heel handig. Ook maak ik de lijn blauw als ik de post heb geschreven en gepubliceerd, dan wet ik meteen dat ik dat al heb geschreven haha. In mijn notitieboekje staan dingen door elkaar, dat kan ook niet anders. Ik gebruik ook liever dit excel bestand eigenlijk. En jij, heb je alles netjes geordend of juist niet?

        Liked by 1 persoon

      2. Interessant!
        In mijn notitieboekjes staat alles door elkaar, maar ik nummer elke bladzijde en maak een inhoudstafel. Zo moet ik niet gaan zoeken wat ik waar geschreven heb.
        Op mijn computer en in the cloud heb ik bestanden per categorie. Bijvoorbeeld een bestand met ideeën voor blogposts, een bestand met stukken tekst (freewritings, anekdotes, kortverhalen, …), bestanden met samenvattingen van boeken, …
        Jouw systeem met Excel klinkt handig. Misschien ga ik dit ooit proberen. Maar dat wordt waarschijnlijk wel wat werk om alles opnieuw te organiseren. Ik denk erover na. Bedankt voor de inspiratie!

        Liked by 1 persoon

      3. Handig hoe je dat doet met het boekje! Ik denk dat ik die structuur niet volhoud, dan wil ik weer daar en dan weer daar wat bijschrijven hahaha. Jij ook bedankt! Leuk om andere ervaringen te horen 🙂

        Like

  2. Wat een leuk artikel! Ik herken dit enorm. Ik heb een hele berg aan papers die ik ‘ooit’ nog eens wil gebruiken voor ‘iets’. En ik doe het niet weg, want het komt vast ‘ooit’ nog wel van pas. Ondertussen groeit mijn schuldgevoel, want ik zie die stapel groter worden en mijn zin om te beginnen met lezen steeds kleiner. Haha. Misschien toch maar eens bepalen wat ik er echt mee wil en dan een keuze maken. Weg ermee of nu echt doorlezen en gebruiken. Bedankt voor de spiegel! 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

