Blogideeën nodig? Combineer je thema’s

Mindmap - Lynn Claerhout
Ik gaf jullie al meer dan duizend blogideeën. De meeste zijn kant-en-klaar. Maar hoe ontwikkel je zelf ideeën die perfect bij jouw blog passen? Ik bedacht een methode die gebaseerd is op studies over creativiteit. 

Leg om te beginnen vast over welke thema’s je wil of kan schrijven. Als je een nicheblog hebt, is dit gemakkelijk. Blog je over van alles? Kijk dan onder welke categorieën je artikels vallen. Of kies een aantal nieuwe categorieën voor in de toekomst. Deel daarna je thema’s op in subthema’s. Ik neem het thema ‘bloggen’ als voorbeeld. Om mijn methode visueel voor te stellen, heb ik een aantal schema’s gemaakt. Dat kan de creativiteit stimuleren.

Mindmap - Lynn Claerhout
Deel je subthema’s op hun beurt op in verschillende aspecten. Zo kan je oneindig doorgaan met opdelen. Ik geef als voorbeeld bloggen > schrijven > formats > ….
Mindmap - Lynn Claerhout
Nu komt het! Wat gebeurt er als je twee (of meerdere) cirkels van hetzelfde niveau over elkaar schuift? Op welke manier kan je ze combineren? Hier in de overlapping zitten de beste ideeën. In een mindmap of schema ziet dat er zo uit.
Mindmap - Lynn Claerhout

Stel dat je blogt over reizen en mode. Je zou dan kunnen schrijven over een reisbestemming en over een laatste modetrend. Maar waarom bekijk je niet eens de laatste modetrends op die reisbestemming? Als je schrijft over onder andere voeding en kunst, zou je kunnen tonen op welke manier je maaltijden creatief kan presenteren. Of stel dat je blogt over je kinderen en je job. Misschien kan je dan je kinderen vragen om hun mening te geven over je job.

Soms lijkt het alsof twee onderwerpen niet te combineren zijn. Maar als je ze dieper analyseert, kan je vaak toch aspecten vinden die een interessante combinatie vormen. Dat principe heet ‘force to fit’. Wees creatief en maak ongewone combinaties. Het kan zijn dat je ze niet meteen vindt, maar geef het niet te snel op en blijf graven.

Probeer mijn methode zeker eens uit en laat me weten wat je ervan vindt! 

2 gedachtes over “Blogideeën nodig? Combineer je thema’s

Geef een reactie

