De gouden regel in de communicatie

audience internet
Het is de eerste les die je krijgt in een opleiding communicatie: hou rekening met je doelpubliek. Nogal logisch, toch? Hoe weet je anders op welke manier je moet communiceren? Meestal volg ik deze regel strikt. Maar soms overtreed ik hem. Namelijk op mijn blog. Hier hou ik niet altijd rekening met mijn doelpubliek. Of toch?

Uit de boot

Ik las gisteren een heel interessante brochure over communiceren met een groot doelpubliek. Vaak worden bepaalde doelgroepen over het hoofd gezien, bijvoorbeeld kansarmen. Want teksten zijn vaak niet leesbaar voor iedereen en kanalen zijn vaak niet toegankelijk voor iedereen. Denk maar aan de belastingsaangifte. Zo vallen er veel mensen uit de boot.

Een wilde gok

Op mijn blog schrijf ik waar ik zin in heb. Hou ik dan helemaal geen rekening met mijn publiek? Toch wel. Want ik heb het bijvoorbeeld niet over de participatie van laaggeletterden in onze internetmaatschappij. Ik vermijd woorden en concepten waarmee de meeste lezers waarschijnlijk niet vertrouwd zijn of waarin ze geen interesse hebben. Dat is natuurlijk vaak een wilde gok.

Ik praat niet tegen muren

Natuurlijk denk ik aan mijn publiek. Want waarom zou ik anders bloggen? Voor mezelf? Dan hoefde ik mijn teksten toch niet op het internet te zetten? Ja en nee. Natuurlijk blog ik voor mezelf; omdat ik het leuk vind. Maar ik blog ook voor jullie. Ik wil graag mijn ervaringen met anderen delen. Dat wil echter niet zeggen dat ik altijd “rekening hou” met jullie.

Hallo? Is daar iemand?

Rekening houden met je doelpubliek betekent dat je communiceert op het niveau van de lezer, via een kanaal waarmee je de lezer kan bereiken en aansluitend bij de leefwereld van de lezer. Die eerste twee factoren zitten goed, lijkt me. Maar of ik aansluit bij jullie leefwereld? Dat is een moeilijke vraag.

Maskers weg

Ik heb honderden lezers die anoniem zijn. Mensen die nooit een reactie achterlaten. Mensen die die niet geabonneerd zijn op mijn blog, maar wel mijn artikels bekijken. De meesten zal ik waarschijnlijk nooit leren kennen. Met hen kan ik dus moeilijk rekening houden. Maar misschien kan ik toch enkelen overtuigen om hun masker weg te nemen.

Durf jij jezelf voor te stellen, jij die stiekem meeleest?

4 gedachtes over “De gouden regel in de communicatie

  1. Communicatie….dat vind ik erg lastig. Althans in m’n relatie.
    Hier op internet eigenlijk niet. Nou ja, als ik bijv. zie hoe men hier bloggen schrijft dan denk ik vaak genoeg: wou dat ik zo wat kon neerzetten.
    Het is helaas niet m’n sterkste punt. Hoop dat dat nog wel gaat veranderen.

    Like

  2. Ja mooie dit! Bij mij reageren veel mensen, maar ook heel veel niet, net als bij elke blog eigenlijk. De meesten reageren niet, zo is het gewoon. Prima natuurlijk, maar je erop aanpassen kan niet. Ik schrijf zoals het voor mij goed voelt, maar ik kies wel degelijk heel bewust de informatie en woordgebruik. Ik ben wel erg van de communicatie, op elk gebied eigenlijk. Vind dat erg belangrijk altijd…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

