Over poëzie en sterkedrank

wolk
Lynn Claerhout

Weet je wat mij het meest inspireert om te schrijven? Poëzie lezen. Of proza dat dicht in de buurt komt van poëzie. Zo van die heerlijke zinnen waarvan ik wenste dat ik ze zelf geschreven had.

Een eigen stijl

Helaas ben ik een veeleisende liefhebber van de dichtkunst. Het is niet zo dat ik eenvoud niet kan appreciëren, in tegendeel. Maar een werk moet mijn stijl zijn. En die is moeilijk te beschrijven.

Intense prikkelingen

Een gedicht moet tot mij spreken. Het moet mij in vervoering brengen. Na het lezen moet ik een ander mens zijn. Een mens die nóg meer nadenkt over de dingen, zonder dat het tobben wordt. Ik moet genieten van de hersenspinsels die in beweging komen. Van het intense gevoel dat ze achterlaten, als een slok sterkedrank die je vanbinnen prikkelt. Net zo lang totdat het effect uitgedoofd is. Totdat de woorden vervlogen zijn.

Kan jij genieten van poëzie? En kan je mij een gedicht aanraden?

4 gedachtes over “Over poëzie en sterkedrank

  1. Weet je nog – Hans Lodeizen

    Weet je nog? toen de wind de bomen
    tergde en hen de mantels van het lichaam trok
    dat wij samen – de regen kletterde bij stromen –
    schuilden en jij zo schrok

    Toen ik je zei dat dit het eind was, en voorgoed
    onze wegen zouden scheiden
    “Mijn arme kind, ’t is droevig maar het moet
    beter is het heen te gaan”, ik zweeg en jij schreide

    Weet je nog? dat mijn hand de jouwe
    zachtjes drukte, omdat jij spoedig zou zien
    dat ik niet de beste was
    en dat jij door je tranen lachte en zei: “Misschien…!”

    Nu is het herfst opnieuw en regen, maar alleen
    schuil ik onder ’t lover, denk aan jou en – ween…

    Liked by 1 persoon

  2. uitbundig geluk
    is mij
    voortaan vreemd

    dit oeverloos verdriet
    heeft een wig gedreven
    tussen mij

    en het blije
    in dit leven

    Doris Dorné
    Oeverloos verdriet – 1995

    Ik vind troost en herkenning in haar poëzie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

