Writing prompts: inspiratie en oefeningen voor bloggers en schrijvers (+ DIY)

notebook - Pexels - writing prompts

Ik durf ze niet te tellen, de notitieboekjes die in mijn kast liggen. Sommige zijn al volgeschreven, andere hebben nog maagdelijk witte pagina’s. “Wat schrijf je daar toch allemaal in?” vroeg iemand mij onlangs. Ik noem het “schrijfsels”.

Mijn schrijfsels zijn vooral oefeningen. Want schrijven kan je leren. Talent is mooi meegenomen, maar ook oefenen helpt om je vaardigheden te verbeteren. Het advies luidt: Schrijf elke dag. Maar wat als je niet weet wat te schrijven?

Oefenen oefenen oefenen

‘Writing prompts’ zijn de oplossing. Het zijn hints die je  aan het schrijven zetten. Zo kan je je vaardigheden oefenen of je opwarmen voor een ander schrijfproject. In mijn geval werkt het alleszins beter dan voor een wit blad te gaan zitten en te wachtent totdat de woorden vanzelf komen. Zeg je ‘writer’s block’ voorgoed vaarwel.

Voor ieder wat wils

Er zijn verschillende soorten ‘writing prompts’. Bijvoorbeeld vragen waarmee je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. (“Waar ben je het meest trots op?”) Deze zijn vaak handig als voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Andere ‘prompts’ geven je ideeën voor een opiniestuk. (“Moet roken verboden worden waar kinderen bij zijn?”) Tot slot bestaan er ook leuke hints voor fictie. (“Je wordt wakker in een donkere ruimte en zit vastgebonden aan een stoel. Wat is er gebeurd?”)

DIY: ‘do it yourself’

In boekenwinkels vind je allerlei werkboeken die je aan het schrijven zetten. Natuurlijk kan je deze makkelijk zelf maken. Je neemt een nieuw notitieboekje en schrijft bovenaan elke bladzijde een vraag of hint. Ik deed dit met een boekje van een 120-tal pagina’s. Ik neem het vast op momenten waarop ik graag iets wil schrijven, maar niet meteen inspiratie heb. Simpel en heel leuk.

Links

En dan nu het belangrijkste. Hieronder vind je een heleboel links.
Veel schrijfplezier!

130 journal writing prompts (Thomas Slatin) (persoonlijke ontwikkeling en andere)
Reflective journal writing prompts (Self-Esteem Health) (persoonlijke ontwikkeling en andere)
100 journaling prompts (The Mongul Mom)  (persoonlijke ontwikkeling en andere)
Writing prompts/journal topics (CanTeach) (persoonlijke ontwikkeling, opinies en andere)
58 Science-fiction writing prompts (Mandy Wallace) (fictie: sci-fi)
Creative writing prompts (Writer’s Digest) (fictie)
Art Prompts (Artprompts.org) (fictie)
Writing prompts (Reddit) (fictie)
Journal writing prompts (Daily Teaching Tools) (andere)
62 Persuasive Writing Prompts for Kids (Squarehead teachers) (andere)
Creative writing prompts (creativewritingprompts.com) (fictie en andere)
Writing prompts that don’t suck (Tumblr) (fictie)

Stuur me zeker een link naar jouw schrijfsel!

6 gedachtes over “Writing prompts: inspiratie en oefeningen voor bloggers en schrijvers (+ DIY)

  1. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar de meest interessante voor mij (en mijn blog) zou die van Reflective Journal Writing Prompts zijn. Meestal heb ik inspiratie genoeg, maar ik ga die toch bewaren voor een slap momentje! 🙂

    Like

Geef een reactie

