Behaal je doelen met intrinsieke motivatie

Lucht
Lynn Claerhout

Ik doe niet mee aan goede voornemens met Nieuwjaar. Heb ik dan geen goede voornemens? Toch wel. Maar waarom zou je ermee beginnen op 1 januari en niet op 22 april of 6 november? Als je een doel wil bereiken, begin je er het best meteen mee. Ik ben ervan overtuigd dat je dan meer intrinsiek gemotiveerd bent.

Motivatie uit jezelf

Intrinsieke motivatie komt uit jezelf, niet van buitenaf. Je beloning is het positieve gevoel dat je krijgt wanneer je je doel behaalt. Dat bereik je niet door op 1 januari goede voornemens te stellen omdat je het gevoel hebt dat dat móet. Een doel bereik je wanneer je dat volledig zelf wil.

Inspiratie en plezier

Hoe meer je intrinsiek gemotiveerd bent, hoe leuker de activiteit wordt. Hou daarom goed in je achterhoofd waarom je iets wil bereiken. Schrijf het eventueel op en hang het in een kamer waar je vaak komt. Wil je bijvoorbeeld een goed examen maken, hang je drijfveren dan op boven je bureau.

Motivatie buiten jezelf

Bij extrinsieke motivatie krijg je een beloning of vermijd je een straf. Bijvoorbeeld wanneer je probeert gewicht te verliezen omdat je partner dat vraagt. Motivatie van buitenaf is natuurlijk mooi meegenomen, maar het mag niet de enige vorm van motivatie zijn.

Mijn doel

Ik zou graag meer minimalistisch leven. (Wat dat inhoudt, kan je lezen in dit artikel.) Wanneer begin ik ermee? Niet op 1 januari volgend jaar. Nadat ik het onderwerp verkend had voor mijn artikel, ben ik meteen aan de slag gegaan. En het werkt. Mijn voornemen heeft geen einddatum of deadline. Ik werk er elke dag aan, bewust of onbewust. En zo word ik elke dag een beetje gelukkiger.

Nu meteen

Wil je graag iets bereiken? Begin er dan nu meteen aan. Of wacht: Maak eerst een duidelijk plan of bereid enkele dingen voor.
Goed. Nu kan je eraan beginnen. Motiveer jezelf met de slogan van Nike: “Just do it.”

6 gedachtes over “Behaal je doelen met intrinsieke motivatie

  1. Leuk om te lezen dat je gemotiveerd door je eigen artikel meteen aan de slag bent gegaan om met minimalistisch leven, Lynn 🙂
    Vaak werkt het het best als je meteen aanpakt wat je wilt veranderen en het niet eindeloos uitstelt of vastprikt op een datum! Mooi stukje weer vol met wijsheid.

    Like

  2. Haha ik leerde dit in mijn cursus tot docent, maar of mijn leerlingen echt zo intrinsiek gemotiveerd waren betwijfel ik 😉 Wel grappig trouwens: ik had geen goede voornemens naar wel doelen. Het is nog niet eens eind januari en ik heb bijna alles al behaald. Ben er zo blij mee!

    Liked by 1 persoon

      1. Ja natuurlijk 😉 Ik wilde ons huis helemaal mooi inrichten en ‘warm’ maken. Dat is al gelukt dmv schilderijen ophangen, kaarsjes, kleedjes en een nieuwe lamp. En een ander doel was om een eigen domein aan te schaffen en ook dat heb ik al gedaan! Ik ben al dagen druk bezig mijn eigen site te maken en hij is bijna klaar nu! Ohja en we hebben ook al een reis naar NEw York geboekt 😀

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

