Creatieveling #2: Georgia O’Keeffe

O'Keeffe O'Keeffe

Tijdens een van mijn virtuele wandelingen langs online galerijen, ontdekte ik Georgia O’Keeffe (1887-1986). De Amerikaanse kunstenares maakte vorige eeuw tekeningen, schilderijen en beeldhouwwerken. Ikzelf hou het meest van haar schilderijen.

De stijl van O’Keeffe is abstract, maar vaak herken je wel wat vormen. Ze schilderde vooral bloemen, bladeren, schelpen, botten en landschappen. Natuurlijke thema’s dus. In haar werk zitten ook vaak vrouwelijke vormen.

O'Keeffe O'Keeffe

Mijn favoriete werken van O’Keeffe zijn schilderijen met golvende lijnen en bloemen. Ook haar kleurgebruik vind ik interessant. Ze schilderde vaak in fleurige tinten, waardoor de werken er vrolijk uitzien. Daarnaast maakte ze ook een aantal donkere en mysterieuze creaties, maar de vrolijke werken overheersen.

From The Lake I O'Keeffe Blue Flowers Georgia O'Keeffe painting

O’Keeffe is een kunstenares die zich niet liet beïnvloeden door veranderende stromingen. Ze bleef haar eigen stijl trouw. Daarmee drukte ze zichzelf uit. “Ik heb ontdekt dat ik dingen kan zeggen met vormen en kleuren die ik op geen andere manier kan zeggen”, vertelde ze. “Dingen waarvoor ik geen woorden heb.” Dat hoor je wel vaker van kunstenaars. Ze gebruiken hun eigen taal, ook al begrijpt niet iedereen de boodschap. Want begrijpen hoeft niet altijd. Soms is het goed om gewoon te genieten.

Een gedachte over “Creatieveling #2: Georgia O’Keeffe

Geef een reactie

