Creatieveling #1: Laura van der Spek (Lauresque)

Laura van der Spek
Laura van der Spek

Dat ik van creativiteit hou, mag ondertussen wel duidelijk zijn. In deze nieuwe serie stel ik jullie graag voor aan creatievelingen die ik bewonder. Ik begin met Laura van der Spek, de Nederlandse blogster achter Lauresque.

illustrations lauresque 4Laura is (nog maar) 17 en al een volleerd blogster. Naast schrijven houdt ze van sporten, lezen, muziek, fotografie, reizen en mode. Ze vermeldt “creatief doen” als een aparte bezigheid, maar ik zie het als iets dat vele van haar hobby’s overkoepelt. Ze maakt bijvoorbeeld ook kunstwerkjes met waterverf.

augustus in plaatjes 29

Wat mij vooral aanspreekt, is haar fotografie. Stiekem ben ik een beetje jaloers op haar talent. Misschien doordat ze zeven jaar jonger is dan ik. Op haar leeftijd zagen mijn foto’s er niet zo professioneel uit als die van haar. Maar jaloezie is een slechte eigenschap. Ik kies ervoor om van haar te leren. Dat is veel beter dan jaloers te zijn.

Lauresque

Sommige van Laura’s beelden zou ik hard noemen, en andere zacht. Dat komt bijvoorbeeld door de variatie in het contrast van de kleuren. Vele foto’s zijn eigenlijk hard en zacht tegelijk, namelijk in de emoties die ze oproepen. Ze zijn lieflijk en intens tegelijk. Het is deze paradox die haar fotografie interessant maakt.

window vintage

Alle foto’s in deze blogpost zijn eigendom van Laura van der Spek. Ik heb van haar de schriftelijke toestemming om ze hier te gebruiken.

5 gedachtes over “Creatieveling #1: Laura van der Spek (Lauresque)

Geef een reactie

