Artistieke lijnen

DSC_0144
Lynn Claerhout 2014

Lijnen zijn in kunst heel belangrijk. Ze leiden het oog van de toeschouwer en zorgen voor bepaalde effecten. Ik toon hoe je ze kan gebruiken in fotografie.

Recht of schuin

_DSC0680
Lynn Claerhout 2014

In bijna elke foto vind je lijnen. Schenk er aandacht aan, want ze moeten in het totaalbeeld passen. Als je een lijn recht wil, maak die dan waterpas. Als je ze schuin wil, maak ze dan voldoende schuin. De ene draaihoek geeft een heel ander effect dan de andere. Over het algemeen geven diagonalen eerder beweging. Evenwijdige lijnen stralen rust uit.

In de foto hierboven maakte ik een diagonaal van de linkerbenedenhoek naar de rechterbovenhoek. Waarom bracht ik deze toren niet recht in beeld? Er is niets mis met rechte beelden, maar soms zijn ze een beetje saai. Iedereen ziet de wereld recht. Ik wilde de foto wat origineler maken.

Richting

_DSC0830
Lynn Claerhout 2014

Ikzelf laat schuine lijnen meestal van linksonder naar rechtsboven lopen. Als de bovenstaande foto gespiegeld was, zou die er voor mij raar uitzien. Een andere richting is niet fout, maar voelt voor mij vreemd aan. Ik zou het ook raar vinden als het bladerdeeg evenwijdig stond met een van de randen. Dat is gewoon niet mijn stijl.

Lynn Claerhout 2014
Lynn Claerhout 2014

De bovenstaande foto vind ik persoonlijk niet zo goed gelukt. De lijnen hebben geen duidelijk doel. Deze foto zou ik ofwel rechter ofwel schuiner maken. Dan worden de lijnen interessanter. Ze zijn nu niet ‘fout’, maar gewoon weinig boeiend.

Kronkels en focus

DSC_0048
Lynn Claerhout 2014

Lijnen hoeven niet altijd recht of diagonaal te zijn. Ook kronkels kunnen een leuk beeld geven. De lijnen hierboven lopen door elkaar. Dat geeft een druk effect. Maar doordat enkel de voorste tak scherp is, wordt het beeld al minder warrig. Als alle takken scherp waren, zou het beeld veel drukker geweest zijn. Dankzij de focus op het voorste element, is de rest wazig en dus rustiger.

Focussen kan ook met de richting van lijnen, bijvoorbeeld een weg die naar de horizon loopt. Op die manier kan je het oog van je toeschouwer leiden naar het punt dat jij wil benadrukken.

Achtergrond

Lynn Claerhout 2015
Lynn Claerhout 2015

Vergeet niet te kijken naar lijnen op de achtergrond van een foto. Wil je ze gewoon recht? Zorg er dan ook voor dat ze effectief recht staan, en niet enkele graden scheef. Dat valt wel degelijk op. Ik erger mij aan schuine lijnen die recht bedoeld zijn, bijvoorbeeld op een portret voor een muur (zie boven). Ga zo staan dat alle lijnen evenwijdig en/of loodrecht staan. De foto hierboven zou ik enkele graden naar rechts draaien.

Conclusie: Schenk aandacht aan lijnen en vraag je af wat je ermee wil bereiken. Wil je rust creëren? Wil je een interessant standpunt weergeven? Wil je chaos overbrengen? Kies bewust voor rechte of schuine lijnen, evenwijdige lijnen of niet-evenwijdige, en denk aan de richting. Vergeet ook niet te kijken naar de achtergrond.

Heb jij nog tips voor lijnen in fotografie of andere beeldende kunsten?

6 gedachtes over “Artistieke lijnen

  1. Soms ga’k nogal eens scheef met m’n camera. Iemand zei me, als je overdrijft, doe ’t dan goed 😉 Toch merk ‘k soms dat ‘k onbewust scheef ga op de momenten dat ’t niet zo moet. Hoe meer ‘k er dan op let, hoe slechter ’t word..

    Like

Geef een reactie

