Een zoektocht naar originaliteit

DSC_0177
Lynn Claerhout 2015

Wat is originaliteit? Bestaat dit wel? “Alles is al eens bedacht”, hoor je soms zeggen. Maar is dat wel zo? En hoe kan je weten of iets al bestaat of nog niet?

Volgens Mijnwoordenboek.nl betekent ‘originaliteit’ het volgende: “creativiteit, eigenaardigheid, frisheid, nieuwheid, oorspronkelijkheid”.

Creatief

Natuurlijk valt het woord ‘creativiteit’ mij meteen op. (Ik ben dit aan het onderzoeken voor mijn e-boek.) In vele definities van creativiteit komt het woord ‘originaliteit’ voor. Wanneer je creatief denkt, maak je verbindingen in je hersenen. Je combineert bestaande elementen tot iets nieuws. Maar je baseert je op concepten die al bestaan. Is het resultaat dan origineel? Toch wel, als het eigenaardig, fris en/of nieuw is.

Subjectief

Volgens mij is originaliteit subjectief. Wat ik origineel vind, zal iemand anders misschien niet origineel vinden. Hij of zij heeft andere ervaringen dan ik en zal dus andere dingen gezien hebben in zijn of haar leven. Iets wat ik nog nooit gezien heb, zal ik origineel vinden. Maar als iemand al veel gelijkaardige dingen gezien of ervaren heeft, zal dat voor hem of haar niet origineel zijn.

Uniek

Wat is mijn definitie van originaliteit? Voor mij is het iets unieks. Het is een concept dat nog niet bestond, voor zover de maker zelf weet. Want eigenlijk kan je nooit zeker zijn. Er zijn miljarden mensen op de wereld. Misschien heeft iemand duizenden kilometers verderop hetzelfde idee als jij. Je zal het wellicht nooit weten.

Wat is originaliteit volgens jullie? Gaan jullie akkoord met mij of niet?

6 gedachtes over “Een zoektocht naar originaliteit

  1. oigineel zijn betekent vooral je eigen twist aan iets geven. Zelf maak ik kledij voor mezelf en mijn zoons. Ik gebruik vaak patroontjes uit een boeke dus dat is niet zo origineel maar waar ik mijn twist bij doe dat zijn mijn stofkeuzes. Ik ga niet altijd voor dezelfde stof noch print voor een patroontje. Bijvoorbeeld in een boekje staat een effen trui voor jongens en een effen kleedje voor meisjes. Ik zou persoonlijk dan werken met een kleur en print dat de kinderen en jezelf leuk vonden om het op te vrolijken. Of er staat werken met leer, ok dat is heel duur dus ik gebruik dan een andere stof die net zo leuk is alleen minder duur

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben het voor een groot deel eigenlijk wel met je eens! Maar ook met de reactie hierboven. Ik denk dat originaliteit niet perse gelijk staat aan iets nieuws. Maar juist de manier waarop je zelf iets aanpakt. Zo kan iets dat al bestaat op een andere manier heel origineel zijn. Leuk vraagstuk 🙂

    Like

      1. Ik sluit me eigenlijk wel aan bij het stukje dat je schrijft over creativiteit. Juist door de creativiteit kan iemand iets creëren dat nieuw of anders is. Dit is dus ook bij iedereen anders, want lang niet iedereen is even creatief of in ieder geval niet op dezelfde gebieden. Ik zie mezelf eigenlijk ook niet als erg creatief, maar wel op bepaalde gebieden. En juist die verschillen tussen mensen maken dat er zoveel mooie andere nieuwe ideeën ontstaan 😀

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

