‘Personal Branding: mensen als merken’

Personal branding - Mensen als merken

Met ‘personal branding’ verkoop je jezelf als merk. Iedereen die goed wil overkomen, heeft er baat bij. Auteurs Stef Verbeeck en Kirsten Ujvari bespreken de essentie in hun boek ‘Personal branding: mensen als merken’. Dit doen ze aan de hand van de O4-methode. Ze gebruiken vlot leesbare voorbeelden, opdrachten en checklists.

“O1: Ontdekken van uw personal brand”

Het eerste hoofdstuk is meteen ook mijn favoriete. Het bespreekt de vragen ‘wat?’, ‘waarom?’, ‘wanneer?’, ‘wie?’, en ‘hoe?’ Je gaat praktisch aan de slag door jezelf en je persoonlijk merk te analyseren. Aan het einde van het hoofdstuk heb je een persoonlijke ‘assessment’, SWOT-analyse en een ‘brand statement’. Dat is al een goed begin.

“O2: Ontwikkelen van uw personal brand”

In het tweede deel werk je verder aan wat je al hebt. Waarom zouden mensen jou moeten onthouden? Het boek legt uit hoe je uniek wordt en je inhoud ontwikkelt. Daarbij is het niet alleen belangrijk om te focussen op je (zakelijk) doel, maar ook op je persoonlijkheid. Heel interessant.

“O3: Overbrengen van uw personal brand”

Persoonlijk vond ik het derde hoofdstuk nogal langdradig. Ik weet namelijk zelf wel hoe ik mijn kleding, kapsel en accessoires moet afstemmen op mijn doel. De onderdelen non-verbale communicatie, marketing en netwerk vond ik wel interessant, maar voor mij waren ze eerder een herhaling van mijn cursus psychologie van de communicatie. Iemand die minder inzicht heeft in deze onderwerpen, zal ze wel interessant vinden. Wist je bijvoorbeeld dat je ongeïnteresseerd lijkt als je een voet of been (onbewust) wegdraait van je gesprekspartner?

“O4: Onderhouden van uw personal brand”

Als je je persoonlijk merk ontwikkeld en overgebracht hebt, is het belangrijk om het goed te onderhouden. Eenmaal dat je succes boekt, mag je best trots zijn op jezelf, vinden de auteurs. Ze zijn immers van mening dat “arrogantie enkel arrogant is als je er niets van bakt”.

‘Personal Branding’ wordt gepubliceerd door uitgeverij Van Halewyck. Ik kocht het bij de Slegte voor €15,50.

2 gedachtes over “‘Personal Branding: mensen als merken’

  1. Hartstikke leuke blog, net zoals employer branding is personal branding heel belangrijk! Onder andere bij sollicitatiegesprekken, waarom moet een potentiële opdrachtgever voor jou kiezen, wat maakt je uniek. Super handig om dan eens goed naar je personal branding te kijken, daar zal het boek van Stef Verbeeck en Kirsten Ujvari zeker bij helpen.

    Like

Geef een reactie

