Een perfecte blogpost in 14 stappen

Perfecte blogpost - Lynn Claerhout

Na vier jaar bloggen heb ik een vaste routine ontwikkeld. Hieronder leg ik mijn methode uit. Ik maakte ook een handige checklist in pdf-formaat. Je kan hem bewaren of ophangen in de kamer waar je meestal schrijft.

1. Denk na

Eerst denken, dan doen. Dat is mijn motto. Ik begin bijna nooit te schrijven zonder na te denken over de inhoud. Meestal weet ik op voorhand wat ik wil zeggen.

2. Voorlopige titel

Bedenk een voorlopige titel. Vergeet niet om rekening te houden met SEO (Search Engine Optimalisation). Je gebruikt best beschrijvende woorden die duidelijk weergeven waarover je stuk gaat. Zo is het voor bezoekers gemakkelijk om je pagina te vinden via zoekmachines. (Wil je meer weten over SEO, dan schrijf ik er graag een artikel over.)

3. De hoofdpunten

Maak een ‘outline’ met je hoofdpunten. Dit ziet eruit als een inhoudstafel met titels en ondertitels. Een outline is vooral belangrijk bij een informatief artikel. Vrije, persoonlijke blogposts hebben dit niet altijd nodig. Tenzij je iemand bent die van de hak op de tak springt. Dan kan je best wat structuur gebruiken.

4. Schrijf

Schrijf je tekst en gebruik daarvoor je outline. Maak ook beschrijvende tussentitels, maar gebruik nog geen opmaak. In de schrijffase is enkel ‘platte tekst’ van belang. Zo vermijd je bijvoorbeeld dat je alle cijfers in een nummering moet aanpassen wanneer je tekst van plaats verandert.

5. Link

Link naar andere posts op je blog of op de blog van iemand anders. Verwijs bijvoorbeeld naar de vorige post in een serie, zoals je favorieten van de maand. Links zijn goed voor je SEO.

6. ‘Call to action’

Vraag lezers op het einde van je post om iets te doen, bijvoorbeeld een vraag te beantwoorden of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Dat heet een ‘call to action’. Zorg er wel voor dat je vraag relevant is.

7. Afbeeldingen

Voeg afbeeldingen toe en vul de beschrijvingen in. Ook dit is belangrijk voor je SEO. Vergeet niet om de eigenaar en eventuele medewerkers te vermelden onder de foto. Bijvoorbeeld de fotograaf en het model.

8. Bewerk

Lees je tekst na en bewerk hem waar nodig. Probeer ook eens je tekst luidop te lezen voor jezelf of voor iemand anders. Zo hoor je of je zinnen vlot zijn.

9. Categorie(ën) en tags

Kies categorieën en tags voor je artikel. Categorieën zijn algemeen, tags zijn meer gedetailleerd of gespecialiseerd. Een voorbeeld is de categorie ‘reviews’. Hiervoor kan je verschillende tags gebruiken: cosmetica, boeken, films of andere dingen die je beoordeelt.

10. Opmaak

Als alle tekst geschreven is, is het tijd voor de opmaak. Denk aan lettergrootte, vette tekst, schuine tekst, opsommingstekens, nummering van titels, …

11. (Tussen)titels

Bewerk de titel en tussentitels als dat nodig is. Is het centraal thema duidelijk in je titel? Is het onderwerp van elke alinea duidelijk in de tussentitels? Bespreek altijd één idee per alinea. Als je meerdere onderwerpen bespreekt, gebruik je best een witregel om twee verschillende alinea’s te maken.

12. Google Analytics

Ten slotte kan je html-codes invoegen, bijvoorbeeld voor Google Analytics of andere toepassingen.

13. Lees na

Laat je tekst even liggen en lees hem later opnieuw via de optie ‘Voorbeeld’. Dit doe je best niet meteen na het schrijven. Je hebt dan een ‘writer’s eye’. Doordat je zo lang bezig bent met een tekst, kan het zijn dat je dingen over het hoofd ziet. Die ontdek je meestal wel als je je tekst even laat rusten. Hou tijdens het lezen rekening met de opmaak, inhoud, SEO, spelling en grammatica.

14. Publiceer

Het grote moment is aangebroken. Heb je alles goed nagekeken? Dan is het tijd om te publiceren. Veel succes en plezier!

Wat vind je van mijn methode? Hoe gaat die van jou?

Advertenties

6 gedachtes over “Een perfecte blogpost in 14 stappen

  1. Ik heb een blogje over creaties die ik heb gemaakt met naaien breien en haken. Dus ja dat is altijd uitleg over waar ik het patroon vond wat ik aanpaste en hoe het resultaat is. Niet echt veel lijstjes en tekst want foto’s zeggen daar natuurlijk meer over als tekst

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s