Ik denk, dus ik ben

Lynn Claerhout - lucht
Lynn Claerhout

Nietsdoen. ‘Dolce far niente’. Wat is dat eigenlijk? Mag je dan nadenken? Mag je bewegen? Mag je in je hoofd iets creëren, zolang je het niet opschrijft of tekent?

Het lijkt niets van deze tijd te zijn. We zijn altijd bezig. We hebben geen tijd voor nietsdoen. Maar juist omdát we altijd bezig zijn, hebben we er soms zo’n nood aan. Kijk naar yoga, mindfulness of minimalisme. Ze gaan allemaal niet over ‘doen’, maar over ‘zijn’. Jij bént. Ik bén. Wij zíjn.

Het talent van het nietsdoen is niet voor iedereen weggelegd, zoveel is zeker. Want dat is het: een talent. Sommigen zijn er beter in dan anderen. Eens kijken of het mij lukt.

Terwijl ik dit schrijf, zit ik te luisteren naar muziek. Maar wat als ik nu eens stop met schrijven en mijn muziek afzet? Wat dan? Het klinkt misschien gek, maar ik ben bang dat ik me dan ga vervelen. Durf ik het aan? Helemaal ‘zijn’ in plaats van ‘doen’?

Zes minuten. Zo lang is het mij gelukt. Zes lange minuten heb ik niets gedaan. Of toch wel: Ik heb nagedacht. Want stoppen met denken, dat lukt me niet. Dan besta ik niet meer. ‘Je pense donc je suis.’

2 gedachtes over “Ik denk, dus ik ben

Geef een reactie

