Abstracte fotografie: Kunst of betekenisloos?

Lynn Claerhout (2014) regen
Lynn Claerhout (2014)

Hier ben ik weer met mijn filosofische kwestie: Wat is kunst? Ikzelf ben een grote liefhebber van abstracte beeldende kunst, iets wat niet iedereen kan bekoren. Let op: verwar abstracte kunst niet met dadaïsme of modernisme. Een urinoir is voor mij persoonlijk geen kunst. Ik hou van abstracte indrukken van de werkelijkheid, bijvoorbeeld in fotografie.


SplitShire-0447

Als ik een fotoreportage maak, ben ik vaak geneigd om er wat macrofoto’s en abstracte beelden tussen te steken. Extreme close-ups zijn namelijk vaak abstract. Dat fascineert mij.

round-spiral-cardboard-tube-roll-In abstracte kunst kan je soms dingen herkennen, maar soms ook niet. En dat hoeft ook niet. Kijk maar naar de onderstaande foto. Ik weet niet wat het is, maar dat geeft niet. De kleuren en schaduwen op zich zijn interessant genoeg.

abstract-typography-888-colorful-jaymantri dot com
jaymantri.com

Wat ik ook mooi vind, is minimalistische fotografie. Soms is er weinig verschil met abstracte fotografie. Een voorbeeld zie je hieronder. De focus ligt hier puur op de lijnen en schaduwen. Heerlijk vind ik dat.Abstract -sea-black-and-white-water-ocean-large Abstracte foto’s zijn ook leuk als bureaublad.

Lynn Claerhout (2014) schors boom
Lynn Claerhout (2014)

Wat vinden jullie van abstracte fotografie? Maken jullie zelf graag zulke foto’s? Deel gerust een link naar je creaties.

6 gedachtes over “Abstracte fotografie: Kunst of betekenisloos?

  1. Ik ben zelf ook fan van abstracte fotografie, ik zie dat ook wel graag en ik zou er ook graag meer willen maken. Op m’n blog onder geklikt vind je een aantal van mijn foto’s, maar die zijn helemaal niet abstract 🙂

    Like

Geef een reactie

