Zo gebruik je media als inspiratie voor je project

Magazines - tijdschriften

Als blogger en journaliste ben ik steeds op zoek naar inspiratie. Die vind ik vaak in andere media. Ik vertelde al dat ik vaak lees met een balpen of markeerstift in de hand. Ik kleur en maak notities in de krant, tijdschriften en andere teksten. Media zijn echter niet alleen interessant voor wie zelf in de mediawereld werkt. Iedereen die soms ontwerpen, teksten of presentaties moet maken, kan er inspiratie uit halen. Hoe doe ik dat ? Ik analyseer de aanpak, onderwerpen, woorden en beelden.

Aanpak

Als ik een diepgaande analyse wil maken, bekijk ik een medium eerst globaal en daarna meer in detail. Een eerste indruk is belangrijk. Hoe komt het medium over? Waarop focust het? Dag Allemaal deelt bijvoorbeeld heel persoonlijke verhalen. Dat zie je meteen aan de cover. Tussen de inhoud vind je meestal reclame of publireportages. Hoe worden die aangepakt? In Vogue hoef je niet tussen de lijnen te lezen om publiciteit te vinden. Het magazine bevat vele bladzijden met grote beelden. Ook op websites staat vaak reclame. Soms vind ik die storend en soms niet. Ik heb ervoor gekozen om op deze blog geen advertenties te plaatsen, maar samenwerkingen met bedrijven zie ik wel zitten.

Onderwerpen

Waarover gaat het? Waarover gaat het niet? Wat is ‘in’? Ideeën voor onderwerpen haal ik vooral uit blogs en (online) magazines. Die hoeven niet per se iets te maken hebben met mijn thema’s, integendeel. Het kan interessant zijn om te zien hoe andere domeinen hun topics aanpakken. Zo ontdek ik bijvoorbeeld nieuwe formats. Een artikel in Nest over groentetuinen zal mij er waarschijnlijk niet toe aanzetten om een artikel te maken over tuinieren. Maar wat ik wel zou doen, is een kalender opstellen voor bepaalde activiteiten binnen mijn domeinen, net zoals Nest overzichten maakt in zaaikalenders.

Woorden

Ik ben verliefd op talen. Tijdens mijn bachelor- en masteropleiding ben ik intensief bezig geweest met schrijven, en ik krijg er maar niet genoeg van. Lezen inspireert mij om mooie zinnen te maken. Ik beschouw mijn schrijfstijl niet als ‘af’. Alles kan beter. Daarom zoek ik bijvoorbeeld graag naar mooie titels of leuke woordspelingen. Uit interviews haal ik soms interessante vragen die ik zelf wil stellen of topics die ik zelf wil uitdiepen.

Beelden

Tot slot laat ik me inspireren door het visuele. Als kunstliefhebber hou ik van fotografie, en dan vooral van originele en artistieke beelden. Ik ontdek graag hoe ik mooiere foto’s kan maken en hoe ik onderwerpen op een creatieve manier kan vastleggen. Naast fotografie zijn ook ontwerp en lay-out belangrijk voor visueel plezier. Welke informatie staat er in kadertjes? Hoe verwijs ik het best naar andere pagina’s? Welke lettertypes zijn aangenaam om te lezen? Dankzij andere media heb ik ondervonden wat ik mooi en functioneel vind.

Gebruik jij media als inspiratiebronnen? Probeer het eens en laat me weten hoe het ging! Geen idee hoe media voor jou een meerwaarde kunnen zijn? Laat me weten aan welk project je werkt en ik help je aan inspiratie.

Een gedachte over “Zo gebruik je media als inspiratie voor je project

Geef een reactie

