Een beetje wakker en een beetje niet

John Hain via Pixabay - brain
Zou het niet handig zijn als je hersenenhelften apart konden slapen? Dan kan je altijd een beetje wakker blijven. Dolfijnen doen dit ook: zij slapen slechts met één helft tegelijk zodat ze alert kunnen blijven tijdens hun dutje.

Zijn er eigenlijk activiteiten waarbij we slechts één hersenhelft gebruiken, zonder enige activiteit in de andere helft? Als ik bijvoorbeeld piano speel, is vooral mijn rechterhelft actief. Die heb ik nodig om muziek te maken. Maar ik heb ook mijn linkerhelft nodig. Die bestuurt namelijk mijn rechterhand en rechtervoet (hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken). Denk bijvoorbeeld aan tv-kijken. Het is iets gemakkelijker dan piano spelen, maar toch: zonder de linkherhelft van je brein begrijp je niet wat de personages zeggen en zonder rechterhelft kan je je niet inbeelden hoe ze zich voelen.

Het is dus moeilijk om te leven met slechts één hersenhelft, maar het is wel mogelijk. Soms wordt een deel verwijderd (om bijvoorbeeld te voorkomen dat een tumor zich verspreidt) of een deel uitgeschakeld (om bijvoorbeeld zware epilepsie onder controle te krijgen). De overblijvende delen kunnen de meeste taken overnemen, maar dit vergt natuurlijk heel wat oefening.

Ik ben blij dat ik gezegend ben met twee hersenhelften. Dat maakt het veel gemakkelijker om tv te kijken en tegelijkertijd pizza te eten, sms’jes te beantwoorden, commentaar te geven op een film en na te denken over wat ik de volgende dag ga doen.

Geef een reactie

