’31 Days to Build a Better Blog’ #2

Karolina Grabowska
Karolina Grabowska

In mijn vorig artikel gaf ik al een deel van de uitleg over ’31 Days to Build a Better Blog’ van ProBlogger. Hieronder lees je het vervolg.

Episode 16: How to Improve Your Blog by Solving a Reader’s Problem

Iedereen heeft problemen, grote of kleine. En soms weten we niet eens dat we met een probleem zitten. Zoek hoe je mensen kan helpen, meer bepaald met jouw specifieke kennis.
Opdracht: Los het probleem van een lezer op.

Episode 17: How to Improve Your Blog by Watching a First Time Reader

Heb je al eens gezien hoe iemand voor het eerst je blog bekeek? Dit kan interessante inzichten opleveren. Darren geeft een vragenlijst om te gebruiken na het experiment.
Opdracht: Spreek een onbekende aan en toon hem of haar je blog.

Episode 18: How to Create a Page That Propels People Deep Within Your Blog

Oude blogposts verdwijnen vaak in het archief. En dat is jammer. Promoot daarom niet alleen je nieuwe artikels, maar verwijs ook af en toe naar oudere posts die het lezen waard zijn.
Opdracht: Maak een zogenaamde ‘sneeze page’ in een bepaald thema.

Episode 19: How to Write an Opinion Post to Draw People in to Your Blog

Opinies nodigen mensen uit om een gesprek te beginnen. Let wel op voor controversiële standpunten en bepaal hoe ver je lezers mogen gaan in hun antwoorden.
Opdracht: Uit je mening in een blogpost.

Episode 20: How to Leave Comments on Other Blogs

Als je een reactie achterlaat op een blogpost, lees dan altijd de tekst. Zorg ervoor dat je iets waardevols toevoegt: advies, je eigen ervaring, een voorbeeld, … Wees wel voorzichtig met je formuleringen.
Opdracht: Lees blogposts en geef waardevolle reacties.

Episode 21: How to Conduct a Policy Review For Your Blog

Ken jij de wetten die jouw land oplegt aan bloggers? Informeer je over wat mag, wat niet mag en wat verplicht is. Stel ook je eigen regels op, bijvoorbeeld hoe je omgaat met persoonlijke informatie of hoeveel je wil verdienen met samenwerkingen.
Opdracht: Schrijf een beleid neer.

Episode 22: How to Pay Special Attention to a Reader

Opnieuw vraagt Darren om een lezer persoonlijke aandacht te geven, maar deze keer openlijk. Laat een gastpost schrijven, geef de mogelijkheid om reclame te maken of kies een ‘lezer van de week’.
Opdracht: Zet een lezer in de bloemetjes.

Episode 23: How to Write a Post That Contains a Call to Action

Een ‘call to action’ is heel belangrijk om je lezers actief te maken. Vraag bijvoorbeeld om een mening, een antwoord of een abonnement op je blog. In de les krijg je enkele tips.
Opdracht: Gebruik verschillende ‘calls to action’.

Episode 24: How to Use a Magazine to Improve Your Blog

Naast mensen en winkels kunnen ook tijdschriften inspirerend werken. Hoe trek je de aandacht van lezers? Wat maakt je nieuwsgierig? Welke marketingtrucs worden gebruikt? Hoe schrijf je een mooie tekst?
Opdracht: Blader door een tijdschrift om inspiratie op te doen.

Episode 25: How to Ask Your Blog Readers a Question

Vragen hebben allerlei voordelen omdat ze een ‘call to action’ zijn. Maar maak ze niet te moeilijk en geef eventueel enkele mogelijkheden. Vraag dingen die relevant en interessant zijn voor anderen.
Opdracht: Stel je lezers een gepaste vraag.

Episode 26: Spend 15 Minutes Improving Someone Else’s Blog

Focus op één blog en bedenk hoe deze beter kan worden. Stuur een e-mail of reactie met suggesties voor lay-out, inhoud, gastposts …
Opdracht: Help iemand met zijn of haar blog.

Episode 27: How to Update Old Posts In Your Archives

Lees oude posts na en check of ze nog correct en relevant zijn. Werken alle links nog? Indien niet, moet je ze aanpassen, vervangen of verwijderen. Dat kan gemakkelijk met programma’s als Google Webmaster Tools.
Opdracht: Update je archief met blogposts.

Episode 28: How to Write a Review Post

Help mensen om beslissingen te nemen. Beoordeel een product, restaurant, hulpmiddel, cd, artiest, … Veel commerciële blogs krijgen hiervoor geld van bedrijven. Bovendien worden beoordelingen gemakkelijk gevonden door zoekmachines. Darren geeft tips om een passende tekst te schrijven.
Opdracht: Schrijf een beoordeling.

Episode 29: How to Develop a Plan to Grow Your Readership

Verspil jij ook veel tijd op sociale media? Maak dan een plan waarin je beslist hoe je lezers wil aantrekken. Ga ook na hoeveel tijd je kan vrijmaken, wat je precies voor je lezers kan doen en welke mogelijkheden er zijn om met anderen samen te werken.
Opdracht: Maak een plan om lezers aan te trekken.

Episode 30: How to Dig Into Your Blog’s Google Analytics Stats

Duik in je statistieken en onderzoek specifieke punten: Welke onderwerpen zijn populair? Welke media leiden het vaakst naar je blog? Welke titels doen het goed? Waarom is je favoriete post niet zo geliefd? Kijk naar algemene trends en laat je niet leiden door cijfers.
Opdracht: Onderzoek je statistieken grondig.

Episode 31: How to Plan Your Next Month of Blogging

Wat te doen na de cursus? Voer de opdrachten regelmatig opnieuw uit of leg ze vast op specifieke momenten.

Om er alle voordeel uit te halen, raad ik aan om de lessen te beluisteren. Het neemt wat tijd in beslag, maar ik vond het de moeite waard. Volg je eigen tempo. Het maakt niet uit of je alles verwerkt in een dag of een jaar.

Ben jij van plan om de cursus te volgen?
Of ga je enkele opdrachten maken?

Advertenties

5 gedachtes over “’31 Days to Build a Better Blog’ #2

  1. Interessante tips om je blog verder te ontwikkelen. Ik denk dat ik bepaalde opdrachten ga maken en dan verder kijk. Maar ik ben zeker benieuwd naar de cursus!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s