’31 Days to Build a Better Blog’ #1

Karolina Grabowska laptop flowers desk
Karolina Grabowska

Ben je van plan om een blog te beginnen? Of heb je al een blog en wil je die verbeteren? Dan raad ik zeker aan om de cursus ’31 Days to Build a Better Blog’ van ProBlogger te beluisteren. Ik zei in mijn vorige blogpost dat ik de cursus gevolgd had en enkele lezers wilden er graag meer over weten. Daarom geef ik vandaag wat uitleg.

Het doel van de cursus is dat je acties onderneemt. Passieve bloggers worden nooit succesvol. Darren Rowse van ProBlogger geeft het volgende advies: “Doe vandaag één ding dat je dichter bij je dromen brengt.” Succesvolle bloggers ondernemen kleine stappen, maar ze blijven vooruitgaan. Daarom geeft Darren ook opdrachten bij elke les.

Episode 1: How to Create an Elevator Pitch for Your Blog

Stel je voor: je staat in de lift met een onbekende en moet in enkele seconden uitleggen waarover je blog gaat. Kan jij deze vraag beantwoorden? Dan heb je een ‘elevator pitch’. Dit geeft je duidelijkheid over je doelen.
Opdracht: Formuleer een ‘elevator pitch’.

Episode 2: How to Write a List Post

Lijstjes zijn erg doeltreffend. Ze zijn gemakkelijk leesbaar, worden vaak gedeeld, maken ingewikkelde dingen simpeler, … Er zijn veel redenen waarom je ze zou moeten gebruiken.
Opdracht: Maak een post met lijstjes.

Episode 3: How to Find New Readers for Your Blog

Lezers komen niet vaak “vanzelf”. Een publiek opbouwen is iets dat je actief moet doen. Beslis eerst wie je wil bereiken en ga daarna op zoek naar die groep mensen. Promoot je blog zonder te spammen. Darren geeft daarvoor enkele technieken.
Opdracht: Ontwikkel een (inhouds)strategie voor je sociale media.

Episode 4: How to Improve Your Blog by Watching What Other Bloggers Do

Van andere blogs kan je veel leren. Ontdek wat ze doen, maar ook wat ze juist niet doen. Darren maakte een vragenlijst die je hierbij kan gebruiken.
Opdracht: Analyseer een blog uit jouw niche.

Episode 5: How to Convert a Casual Blog Reader into a Loyal Long Term Raving Fan

De cursus benadrukt regelmatig hoe belangrijk het is om een goede relatie te onderhouden met je publiek. Iedereen apprecieert het om af en toe een berichtje terug te krijgen.
Opdracht: Stuur een van je lezers een e-mail.

Episode 6: How to Get Your Blog Mobile Friendly

Steeds meer mensen lezen blogs via hun smartphone of tablet. Zorg er dus voor dat het ontwerp van je blog daarop voorzien is.
Opdracht: Maak je blog ‘mobile friendly’.

Episode 7: How to Create a Link Post for Your Blog

Darren noemt zes types van ‘link posts’. Hij raadt ook aan om een systeem te gebruiken om blogs te volgen, bijvoorbeeld Bloglovin.
Opdracht: Maak een post met links naar andere blogs en posts.

Episode 8: How to Build An Effective Social Media Strategy for Your Blog

Ga jij efficiënt om met sociale media? Analyseer je gewoontes en eventuele statistieken. Denk na over wat je precies doet, op welke manier en op welke tijdstippen.
Opdracht: Doe een audit van je sociale media.

Episode 9: How to Build Your Profile and Drive Traffic to your Blog Through Forums and Social Media Groups

Ook in deze les leer je hoe je publiek kan vinden en aantrekken. Mensen met dezelfde interesses komen vaak samen op eenzelfde plek, of die nu offline of online is. Ontdek waar je lezers zitten en leer hen beter kennen.
Opdracht: Word lid van een forum of een groep.

Episode 10: How to never run out of ideas for blog posts and be aware of latest developments in your niche

Verzamel alles wat je inspireert. Volg ook de nieuwste ontwikkelingen in jouw domein. Dat doe je bijvoorbeeld via Google Alerts.
Opdracht: Start abonnementen en meldingen.

Episode 11: How to Come Up with Hundreds of Blog Post Ideas for Your Blog

Darren geeft tien manieren om nieuwe blogposts te verzinnen. Schrijf je ideeën altijd op zodat je ze niet kwijtraakt. Er zijn verschillende manieren om je ideeën bij te houden.
Opdracht: Verzamel minstens tien ideeën voor nieuwe blogposts.

Episode 12: How to Create an Editorial Calendar for your Blog

Gaan neerzitten, schrijven en meteen daarna iets posten is volgens Darren geen goede techniek om te bloggen. Hij is voorstander van een redactiekalender. Plan de verschillende stappen van je schrijfproces over je werkweek.
Opdracht: Stel een kalender op met de taken voor je blog.

Episode 13: How Going Shopping Can Improve Your Blogging

Achter je computer krijg je niet altijd de beste ideeën. Sta op en ga naar buiten. Observeer  het gedrag van mensen en de marketingtrucs van winkels. Denk na hoe je je bevindingen kan toepassen op je lezers en je eigen marketingstrategie.
Opdracht: Observeer mensen en winkels.

Episode 14: How to Update Key Pages or Hot Posts on Your Blog

Soms kunnen pagina’s en posts wat opfrissing gebruiken. Check regelmatig of je hoofdpagina, persoonlijke info en contactpagina nog up to date zijn. Kijk ook naar oudere blogposts.
Opdracht: Update je pagina’s.

Episode 15: How to Improve Your Blog by Partnering with a Blogging Buddy

Het is niet slecht om af en toe de mening van iemand anders te vragen. Een partner kan je motiveren en helpen om je blog te verbeteren.
Opdracht: Zoek een ‘blog buddy’.

Tot zover het eerste deel van mijn uitleg. Het tweede deel vind je hier.

Advertenties

9 gedachtes over “’31 Days to Build a Better Blog’ #1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s