Interview met blogger Fien Van Hove

Het is een fenomeen: bloggers worden steeds vaker bekende personen. België staat op dat vlak wat achter, maar we mogen trots zijn op onze landgenoten. Een voorbeeld is Fien Van Hove (20). Zij studeert handelswetenschappen en blogt al een tweetal jaar over lifestyle, beauty en fashion. Dat doet ze op www.mytopknot.be en op YouTube. Fien geeft ons een blik achter de schermen en vertelt hoe het is om te bloggen.

Hoe ben je je blog gestart?
Fien Van Hove: “Ik volg al vijf à zes jaar andere bloggers en YouTubers. Ik wilde dat graag zelf eens proberen, dus ben ik gestart met een blog. Ik heb er toen een paar weken niet op gelet. Ongeveer een half jaar nadien ben ik echt aan de slag gegaan met schrijven en filmpjes opnemen. Ik wilde naast schrijven ook filmen omdat ik toch de nood voelde om iets persoonlijker over te komen. Ik wilde graag dat mensen me bezig zouden zien.”

Deze week ben je begonnen met bloggen en filmen in het Engels. Waarom heb je daarvoor gekozen?
“Bloggen is in België eigenlijk nog redelijk onbekend. Ik wil graag meer mensen bereiken. Daarom schrijf ik “gewone artikels” nu in het Engels. Maar bijvoorbeeld evenementen of vlogs doe ik waarschijnlijk nog in het Nederlands. Daar hebben buitenlandse mensen weinig aan. Het is ook nog een beetje een balans vinden.”

Wat vind je het leukst aan bloggen en filmpjes maken?
“Ik denk de lezers en kijkers. Ook evenementen zijn heel leuk omdat ik er nieuwe mensen leer kennen. Je leert een heel breed publiek kennen dat met hetzelfde bezig is. Dat is echt leuk.
Helaas zijn er redelijk weinig mensen die op mijn blogposts of video’s reageren in vergelijking met het aantal bezoekers dat ik heb. Ik zie dat veel mensen wel lezen, maar geen reacties achterlaten. Misschien is het een kwestie van anonimiteit. Of misschien hebben ze gewoon geen mening.”

Wat is volgens jou belangrijk om een kwaliteitsvolle blog te maken?
“Regelmatig nieuwe content maken, creatief zijn, origineel zijn. Want als blogger krijg je vaak de opmerking dat je anderen nadoet, ook al is dat niet zo. Je persoonlijkheid in je blog leggen vind ik ook heel belangrijk. Ik probeer bijvoorbeeld om humor te gebruiken of een grappige foto te maken.”

Voel je concurrentie met andere bloggers?
“Dat hangt er een beetje van af. Ik heb het gevoel dat er op gebied van beauty wel concurrentie is. Op het gebied van fashion en lifestyle voel ik dat minder. Maar door concurrentie groei je en push je jezelf naar een hoger niveau. Dus dat neem ik er wel bij. Maar eigenlijk blog ik gewoon om mij te amuseren.
Ik ben wel bezig met statistieken van bezoekersaantallen, maar ik wil graag dat die aantallen op een natuurlijke manier groeien. Ik wil dat mensen naar mijn blog komen omdat ze mijn inhoud graag lezen. Ik ga mezelf niet echt pushen.”

Je werkt soms samen met bedrijven. Hoe ervaar je die samenwerking?
“Ik benader zelf geen bedrijven. Ik laat ze op me afkomen en dan komen daar meestal wel goede samenwerkingen uit voort. Ik vind het positief dat er mensen interesse hebben in mij en mijn website. Dat gebeurt nu toch wel wekelijks. Ik word ook uitgenodigd op evenementen. Het is leuk om nieuwe mensen en andere omgevingen te leren kennen.”

Wordt het soms niet te veel als je ook studeert?
“Het is natuurlijk moeilijk om alles te combineren, maar mijn opleiding krijgt altijd prioriteit. Als er een vraag komt, probeer ik wel zo snel mogelijk te reageren omdat ik hou van stiptheid. Iedereen heeft graag zo snel mogelijk een antwoord.”

Heb je eigenlijk altijd zin om te bloggen of te filmen? Of doe je het wel eens tegen je zin?
“Er zijn altijd dagen waarop je geen zin hebt. Maar ik werk met een schema. Dus als ik iets moet maken, dan begin ik er gewoon aan. Eenmaal dat ik bezig ben, lukt het meestal wel.
Af en toe heb ik ook eens een “writer’s block”, maar dan kijk ik naar mijn eigen omgeving of naar andere blogs. Zoals ik al zei: kopiëren is nooit de bedoeling, maar je moet je eigen draai geven aan ideeën of er inspiratie uit halen. Er is altijd wel iets waarover je kan vertellen.”

Zie je evolutie in je blog en video’s?
“Er is een evolutie in de manier waarop ik schrijf. In het begin schreef ik korte informatie; gewoon de kern. Nu probeer ik meer te schrijven en echt een verhaal te vertellen. Ik zie bijvoorbeeld ook evolutie in mijn fotografie en probeer me daarin te verdiepen. Op YouTube krijg ik soms reacties op mijn manier van praten, waardoor ik mezelf kan verbeteren. En na een aantal maanden zie ik dan wel evolutie. Als ik zie waar ik begonnen ben en wat ik nu al bereikt heb, ben ik wel trots op mezelf.”

Je kan dus wel omgaan met kritiek.
“Ja, uiteindelijk moet dat ook. Ik kan dat op een bepaald niveau aanvaarden, maar het mag natuurlijk geen kritiek zijn om af te breken. Dat gebeurt zelden, maar er is altijd wel iemand in je carrière die dingen zegt die niet kunnen. Gelukkig heb ik er niet veel last van. Meestal krijg ik opbouwende kritiek.”

Hoe zie jij je toekomst als blogger?
“Ik wil sowieso blijven voortdoen zoals ik nu bezig ben en een wat verbeteren. Het gaat op dit moment vrij goed. Wat ik zelf nog wil verbeteren is de manier waarop ik praat en waarop ik schrijf. Voor de rest wil ik het op een natuurlijke manier laten evolueren.”

Hartelijk bedankt en nog veel succes!

2 gedachtes over “Interview met blogger Fien Van Hove

  1. Leuk artikel! Het wordt wel steeds moeilijker om door te breken met je blog aangezien de halve wereld ondertussen een blog heeft. Gisteren plaatste ik een artikel met daarin een leuke winactie! Misschien ook wat voor jou?

    Like

Geef een reactie

