‘Dagelijkse rituelen’: hoe creatieve mensen werken

Wist je dat Beethoven pas kon componeren na een kop koffie gemaakt van precies 60 bonen? En dat Frank Lloyd Wright verschillende keren per dag seks nodig had om inspiratie te vinden?

“Het geheime ingrediënt van bijna elk meesterwerk is routine.” Dat besluit het boek ‘Dagelijkse rituelen’ (2013). Hierin beschrijven Mason Currey en Eva Hoeke de gewoontes en obsessies van een 150-tal bekende creatieve personen.

Waarom heb ik dit boek niet eerder gevonden?! Ik vind het heel inspirerend om te ontdekken hoe briljante mensen werken. Ik moet wel toegeven dat ik regelmatig diagonaal gelezen heb wanneer het bijvoorbeeld voor de zoveelste keer over alcohol of drugs ging. Maar toch bleef ik nieuwsgierig.

Wat heb ik uit dit boek geleerd? Veel bekende creatieve personen blijken nog gekker te zijn dan ik dacht. Een troost voor wie zich soms een buitenbeentje voelt.

Welke zijn jouw werkrituelen?

4 gedachtes over “‘Dagelijkse rituelen’: hoe creatieve mensen werken

  1. Leuk! Deze komt op mijn lijstje met nog te lezen boeken!
    Mijn werkritueel? Dat is denk ik thee in de buurt, uit mijn lievelingsbeker. Daar wordt ik altijd heel blij van. 🙂 En anders, vooral ’s avonds, een kaarsje om naar te staren als ik aan het nadenken ben over hoe ik iets het beste kan formuleren, haha!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

