‘De cirkel’, ‘Cécile’ en ‘Het bestand’

Ik heb de voorbije week drie boeken gelezen. Bijna 1200 bladzijden heb ik verslonden. Hieronder lees je de korte inhoud en mijn beoordeling per boek. (Geen zorgen: ik geef geen ‘spoilers’.)

‘De cirkel’ door Dave Eggers (Nederlands)

Flaptekst
“Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.”

Mijn beoordeling
Ik vond ‘De cirkel’ geweldig. Ik heb het in één ruk uitgelezen. Het is niet alleen een leuk verhaal, maar ook een heel interessant concept. Ik hou van filosoferen over de toekomst, vooral op het vlak van technologie. Hoe ziet het futuristische internet eruit? Hoe zullen we later omgaan met sociale media? ‘De cirkel’ illustreert een schrikwekkend scenario.

‘Cécile’ door Ish Ait Hamou (Nederlands)

Flaptekst
“Djibril is elf en droomt van de wereld buiten zijn kleine dorp in het diepe zuiden van Marokko. Door zijn nieuwsgierigheid en zijn kinderlijk enthousiasme krijgt zijn leven een onverwachte wending. Niet alleen zijn eigen leven wordt door deze schokkende gebeurtenis overhoopgehaald, ze heeft ook een invloed op het leven van zijn familie en van een aantal mensen die hij nooit eerder heeft ontmoet.”

Mijn beoordeling
Ook ‘Cécile’ vond ik een heel mooi boek. Het is een ontroerend verhaal dat gebaseerd is op waargebeurde situaties. Dat maakt het zo meeslepend. Over sommige gebeurtenissen had ik voordien nog niet zo goed nagedacht. Het boek is dus zowel een ‘page turner’ als een ‘eye opener’.
‘Cécile’ staat momenteel op nummer 5 in de top van fictieboeken bij de Standaard Boekhandel.

‘Het bestand’ door Arnon Grunberg (Nederlands)

Flaptekst
“In die betere wereld was je niet gedetermineerd, ook niet geslachtelijk, desgewenst kon je jezelf iedere dag opnieuw vormgeven en er verschillende, zelfs tegenstrijdige identiteiten op nahouden. Het gevaar bestond dat je sporen naliet, maar als je een beetje bedreven was kon je de sporenzoekers misleiden of het achterlaten van sporen voorkomen. Voor wie wilde was het verleden een illusie.”

Mijn beoordeling
Ik ben een veeleisende lezer. Als een verhaal of een schrijfstijl me niet kan bekoren, leg ik het boek weg. ‘Het bestand’ was voor mij een twijfelgeval. Ik was niet meteen geboeid door het verhaal, maar ik wilde het een kans geven. Soms moet je gewoon even doorzetten totdat het interessant wordt. Helaas werd ik een beetje teleurgesteld, maar toch heb ik het boek uitgelezen. Ik wilde graag weten hoe het zou aflopen. Mijn nieuwsgierigheid is dus gestild, maar niet helemaal bevredigd.

Geef een reactie

