‘De Stille Kracht van Thee’

Net zoals er wijnsommeliers bestaan, zijn er ook theesommeliers. Ze zijn echter niet zo talrijk. België heeft er slechts één, namelijk Ann Vansteenkiste. Zij bracht in 2010 een boek uit, ‘De Stille Kracht van Thee’. Ik las het met veel interesse uit en leerde heel wat bij.

Wist je dat alle thee afkomstig is van dezelfde plant? Het boek legt uit hoe de bladeren van de Camellia sinensis bewerkt worden om verschillende soorten thee te krijgen. Andere aftreksels, bijvoorbeeld van kruiden of bloemen, zijn infusies. Zeg dus nooit thee tegen bijvoorbeeld een kamille-infusie, of je krijgt met fanatiekelingen te maken.

Als je me vraagt welk hoofdstuk mijn favoriet is, kan ik niet kiezen. Op enkele stukken na vond ik namelijk alles heel interessant. Het boek vertelt over thee zetten, de kwaliteit, de geschiedenis, combinaties met maaltijden, de heilzame werking en een overzicht van wereldthees en hun ceremonieën. Tussendoor vind je enkele recepten.

Ben jij ook liefhebber van thee? Dan is dit boek een must-read.

‘De Stille Kracht van Thee’ door Ann Vansteenkiste is uitgegeven bij het Davidsfonds en kost 27,50 euro.

Een gedachte over “‘De Stille Kracht van Thee’

Geef een reactie

