Zo word je (nog) creatiever

Karolina Grabowska.STAFFAGE creative-smartphone-notebook-typography-largeFoto door Karolina Grabowska

Ik ben gek op creativiteit en alles wat ermee te maken heeft. In 2011-2012 deed ik er onderzoek naar voor mijn thesis in de Master Journalistiek. Sindsdien ben ik erg geïnteresseerd in tips en nieuwe bevindingen over het onderwerp.

Wat is creativiteit?

Er is geen algemeen aanvaarde definitie voor creativiteit. Begrippen die vaak genoemd worden, zijn ‘nieuw’, ‘origineel’, ‘bruikbaar’, ‘vlot’, ‘flexibel’ en ‘uitbreidend’. In een dagelijkse situatie zien we creativiteit vaak als een talent van kunstenaars, maar iedereen kan creatief zijn en hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. En dat is handig; bijna elk beroep heeft er baat bij. Of het nu is om een verslag te schrijven of een evenement te organiseren, je baas zal je dankbaar zijn als je eens ‘out of the box’ denkt (tenzij je van plan bent om zijn of haar functie in te nemen, natuurlijk).

Hoe word je (nog) creatiever?

Er bestaan allerlei technieken om creativiteit te stimuleren: divergent denken, ‘triggers’ zoeken, associaties maken, denkhoeden opzetten, eigenschappen van dieren en superhelden gebruiken, enzovoort. Benieuwd hoe deze technieken werken? Laat het me weten, dan leg ik ze uit.

Enkele tips

  • Alles is mogelijk. Er zijn geen juiste of foute ideeën. Laat het kind in je los.
  • Bedenk wat jou creatief maakt en zorg ervoor dat je er meer van krijgt.
  • Stimuleer je zintuigen: Luister naar muziek, kijk naar kunst, laat je masseren, …
  • Verander iets in je omgeving: Ga eens op een andere plek zitten, praat met nieuwe mensen, of hang inspirerende foto’s op.
  • Geniet!
4 gedachtes over “Zo word je (nog) creatiever

  1. Leuk! Ik heb het gevoel dat ik vol creativiteit zit. Ik zie overal ideeën in. Genoeg om een levenlang te bloggen. De meeste inspiratie komt bij mij als ik onder de douche sta. Helaas heb ik dan geen blocknote bij me…. Desalniettemin ben ik benieuwd naar jouw technieken om creativiteit te stimuleren.

    Like

Geef een reactie

